Brandevoort terug naar de tekentafel

Het was te mooi om waar te zijn, de slimste wijk ter wereld in ons eigen Helmond. Maar na jaren van financiële goocheltrucs en toekomstdromen, is het tijd voor een reality check. De hersenspinsels van Brainport Smart District (BSD) zijn ingehaald door de realiteit: te prijzig, te futuristisch, te... alles. Op 21 november gooien we de bouwplannen opnieuw op tafel, maar dit keer met een flinke dosis nuchterheid. De VVD Helmond zegt: doei 'slimste wijk', hallo mogelijkheden! En ja, dat klinkt toch als muziek in de oren van elke Brandevoorter met gezond boerenverstand, nietwaar?

Brandevoort I
Laten we niet rond de hete brij dansen: Brandevoort I is de parel van Helmond, een toeristische trekpleister die zelfs een award in de wacht sleepte. Waar ging het dan mis? Nou, ergens tussen de kredietcrisis en de ambitieuze toekomstplannen. Maar wat nu als we de beste ingrediënten van BSD - denk aan het groen en duurzaamheid - mixen met het originele plan van Brandevoort II dat onze wijk meer flair geeft dan een paar houten containers? Dat is de smaakmaker waar iedereen op zit te wachten.

Uitstellen
Het college van B&W leek wel een abonnement te hebben op het uitstellen van besluiten. Maar zelfs met € 7,5 miljoen aan subsidies kon de BSD-droom niet uitkomen. Nu de bouwkosten rijzen als deeg in een warme oven, en de plankosten alleen al oplopen tot € 8 miljoen, wordt het tijd voor een slimme zet. Pak het plan Brandevoort II uit de la, en hup, aan de slag!

De Marke
Stel je voor: ‘De Veste’ samen met 'De Marke', het kloppende hart van Brandevoort met alles erop en eraan. Een plaats waar je kunt zweten in de sportschool en ontspannen in de sauna, een café latte kunt slurpen, een hapje eet of een hotelkamer boekt voor je schoonmoeder. Dat klinkt toch als muziek in de oren?

Als participatie de X-factor is van de gemeente, laten we dan de inwoners van Brandevoort eens écht betrekken bij de afbouw van hun wijk. Laten we het over horeca hebben en niet alleen over waar we onze deelauto’s kunnen parkeren. In Brandevoort moeten we voortbouwen voor de levendigheid.

Succesrecept
Tijd om te bouwen met gevoel voor wat er leeft. Laat Brandevoort II niet een verhaal apart worden, maar een hoofdstuk dat de hele wijk een upgrade geeft. De VVD Helmond zegt: volg het succesrecept van deel I, maar voeg er een snufje van nu aan toe. En voilà, daar hebben we dan - met een gezonde dosis zelfspot - de werkelijk slimste wijk.

VVD Helmond, Brandevoorters

Joyce Willems-Kardol, Rob de Greef & Matijs Sneijers