Een prachtige stad, maar waar zijn de klanten?
Waarom blijven die klanten weg? Het Helmondse winkelcentrum heeft de
laatste 10 jaar immers een prachtige metamorfose ondergaan, er is veel groen
bijgekomen en daarnaast worden er steeds meer evenementen georganiseerd. Want
het centrum moest naast de 'place to buy', ook de 'place to be' worden.
Een stille strijd tegen leegstand?
Toch kopte het Eindhovens Dagblad (ED) onlangs nog dat de leegstand van
winkels in Helmond met 17,5% extreem groot is. De meest recente cijfers laten
zelfs zien dat de bezoekersaantallen in de eerste 13 weken van 2024 nog verder
gedaald zijn. Helmond volgt hierin helaas niet de landelijke trend. In
Nederland zijn de bezoekersaantallen en het aantal fysieke winkels namelijk
juist weer aan het stijgen! Als belangrijkste oorzaken worden door het ED onder
andere fors gestegen kosten voor winkeliers: lonen, inkoop en huur genoemd.
Bovendien worstelen veel winkeliers nog met coronaschulden.
Autoluw beleid in Helmond: zegen of vloek voor lokale winkeliers?
Deze door het ED genoemde punten zijn natuurlijk niet uniek voor Helmond.
Om een meer lokale verklaring te vinden zouden we eens kunnen kijken naar een
in april 2024 gepubliceerd onderzoek van het ‘Platform Binnenstad Management’:
‘Het rampenplan van de autoluwe binnenstad’. De belangrijkste conclusie van dit
uitgebreide onderzoek was dat autoluw beleid wel blijkt te werken in grote
metropolen maar vooral in kleinere en middelgrote steden (tot 200.000 inwoners)
onherroepelijk tot minder retail omzet zal leiden. De meest bestedende
consumenten in deze steden zijn namelijk de autobezoekers, die ook vaak van
iets verder weg komen en langer blijven. Het omzetaandeel van de autobezoekers
bedraagt er zelfs 55%. Bezoekers per auto besteden zelfs twee tot drie keer
zoveel als bezoekers die lopend of per fiets komen.
Wat staat ons te wachten?
Juist dit autoluwe beleid is echter een van de speerpunten van het huidige
college. Deze ontwikkelingen baren ons grote zorgen. Kunnen we ons werkelijk
veroorloven om toe te kijken hoe de onrust en onzekerheid onder onze Helmondse
ondernemers groeit? De gevolgen van niets doen zullen in elke hoek van onze
lokale economie voelbaar zijn.
Week van de Stenen Winkel!
Van 13 tot en met 19 mei vindt in Helmond de ‘Week van de Stenen Winkel’
plaats. Tijdens deze week doen Helmonds ondernemers hun uiterste best om te
laten zien waarom fysieke winkels volgens hen belangrijk zijn voor onze stad.
Laten we er met z'n allen voor zorgen dat de twee ondernemers uit de introtekst
na een week hard werken met een goed gevoel naar huis kunnen gaan?
Theo Manders
Fractievoorzitter VVD Helmond