Anti-autovisie
Door Theo Manders
op 19 mei 2023
Afgelopen weken is door wethouder Bonte op diverse plaatsen in de stad de mobiliteitsvisie gepresenteerd. De rol van de auto in Helmond moet veel kleiner worden. In de mobiliteit van de toekomst is volgens hem actieve mobiliteit, zoals fietsen en lopen, veel belangrijker. Tegelijkertijd moeten duurzame vervoersmethoden, zoals OV en deelmobiliteit, ruimer beschikbaar komen. Op gepresenteerde sfeerbeelden werden onder andere een groene en volledig autovrije Noord Koninginnewal en een park op de Ameidewal getoond. Het lijkt wel of het hier een anti-autovisie betreft de auto wordt gezien als grote vijand, wie er één bezit is eigenlijk asociaal.
Bezorgde centrumondernemers
Door de centrumondernemers worden veel vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van de plannen. In eerdere ‘particpatierondes’ is uitgebreid met hen gesproken, met de opgehaalde input van toen is niets gebeurd. Men is zeer kritisch over de randvoorwaarden en de volgordelijkheid. Eerst zal er gezorgd moeten worden voor voldoende parkeerplekken in ondergrondse garages, voldoende voorzieningen voor de fietsers en voldoende openbaar vervoer. Daarna pas zou men de parkeerplaatsen op straatniveau kunnen verminderen.
Het centrum is meer dan groen en recreëren, er zijn ook winkels en ondernemers die er hun boterham willen verdienen. Onze fractie waarschuwt dan ook voor een stad die steeds meer in zichzelf gekeerd raakt. Of mensen van buiten Helmond nog naar onze stad komen om te winkelen is blijkbaar van minder belang. Klanten die met de auto het winkelcentrum bezoeken besteden 2 tot 3 maal zoveel dan klanten die te voet of met de fiets komen. Ondernemers vrezen met het klakkeloos overnemen van de plannen van wethouder Bonte volgens ons dan ook terecht voor hun omzet.
Peperdure luchtfietserij
Meer parken, meer openbaar vervoer en meer wijkhubs met deelfietsen, deelscooters en deelauto’s Het is in Helmond al lastig om bestaande buslijnen open te houden laat staan nieuwe op te zetten. En dan zouden er ook nog aparte busbanen worden aangelegd, wie gaat dit alles betalen? Daarnaast blijken projecten met deelauto’s praktisch allemaal uit te lopen op een financieel fiasco. Oppositiepartijen vragen zich dan ook af of hier geen sprake is van ‘peperdure luchtfietserij’? Om dat te ontkrachten worden er succesvolle voorbeelden getoond uit grote wereldsteden met enorme woningdichtheden en een uitgebreid netwerk van metroverbindingen. We vergeten gemakshalve maar even dat Helmond ondanks de ‘schaalsprong’ ook in 2040 nog een middelgrote provinciestad zal zijn.
Doorstroming autoverkeer tegengaan
Dat wethouder Bonte weinig oog heeft voor de Helmondse schaal en belangen van ondernemers is inmiddels wel duidelijk. Daarnaast heeft hij blijkbaar ook een hekel aan autobezitters. Op allerlei manieren wil hij het gebruik van de ‘heilige koe’ ontmoedigden. Daarbij horen ook zijn plannen om de doorstroming van het autoverkeer in Helmond te vertragen. Het aantal rijstroken op de Traverse wordt gehalveerd en de gehele stad zou een 30 km zone kunnen worden. Dit zal het milieu niet minder maar alleen maar meer belasten. Het vertragen, versnellen en weer optrekken van auto’s (wat het gevolg zal zijn van dit beleid) is namelijk extra vervuilend. Daarnaast blijkt dat auto’s verreweg de meeste CO2, stikstof en fijnstof uitstoten bij lage rijsnelheden. Het laagste brandstofverbruik en de minste uitstoot hebben auto’s bij rijsnelheden rond de 60 -70 km/u. Kortom, de doorstroming van het autoverkeer bewust tegengaan om de autogebruikers te ontmoedigen is misschien goed voor de verkeersveiligheid, maar zeker niet voor het milieu.
Er lagen trouwens al vele jaren plannen om het doorgaand autoverkeer in Helmond te verminderen. Dit zou moeten gebeuren door aanleg van de veelbesproken
‘Ruit’. Een rondweg om Helmond met o.a. een verbrede N279. Laat het nu juist de partij van Bonte zijn die nooit over deze plannen heeft willen praten.