Wat waren voor ons de belangrijkste wijzigingen op de oorspronkelijke voorstellen?
- In eerste instantie werd er volgens de VVD een onhaalbare ambitie geformuleerd om de plannen voor ‘2030’ te realiseren. Gelukkig is dit in de definitieve stukken vervangen door het meer realistische ‘2030/2040 scenario.
- Ook het blijvende belang van de eigen auto wordt nu in de visie onderkend.
- De voor de VVD Helmond onverteerbare verplichting voor projectontwikkelaars en ondernemers om deelmobiliteitsoplossingen aan te moeten gaan bieden is van de baan.
- Deelmobiliteit wordt nu overgelaten aan de markt waarbij de gemeente er wel voor kiest om nieuwe innovaties te ondersteunen met een bedrag van maximaal €185.000,- . Op zich vinden wij dat een goede zaak omdat in het verleden al duidelijk is geworden dat nieuwe innovaties zo de kans kunnen krijgen zich te bewijzen.
Onze fractie blijft de uitwerking van de plannen met betrekking tot de deelmobiliteit met veel interesse volgen en hopen dat ze succesvol zijn. Maar we willen wel de vinger aan de pols houden. Dit soort innovatieve ontwikkelingen komen vaak moeizaam van de grond en mochten ze niet succesvol zijn dan moeten we ook durven ingrijpen.
Theo Manders
Raadslid VVD Helmond
Lijsttrekker GR'22