VVD zet stevig in op het thema immigratie.

RTL Nieuws bespreekt het verkiezingsprogramma van de VVD voor de verkiezingen van 22 november, met een sterke focus op het thema immigratie. Belangrijke punten uit het programma zijn:

Immigratiebeleid: De VVD wil tijdelijke verblijfsvergunningen afschaffen en asielzoekers evenwichtiger over Nederland verdelen. Er wordt voorgesteld om een twee statusstelsel in te voeren, met beperkingen zoals een wachttijd voor gezinshereniging en eisen aan woonruimte, inkomsten, ziektekosten en inburgering.

Bestaanszekerheid: Dit thema wordt ook benadrukt, waarbij de VVD zich uitspreekt over de problematiek van werkende armen in Nederland. De partij wil dat fulltime werken meer gaat lonen en streeft naar fiscale maatregelen om dit te bevorderen.

Vrijheid en Regelgeving: Lijsttrekker Dilan Yeşilgöz benadrukt 'vrijheid' als haar belangrijkste politieke drijfveer en spreekt zich uit tegen verstikkende regels, pleitend voor meer ruimte in de samenleving.

Stikstof en Klimaat: De VVD wil de stikstofuitstoot zo snel mogelijk verminderen zonder polarisatie en sluit een stikstofbelasting op termijn niet uit. De partij handhaaft de huidige klimaatdoelen, waaronder 55% CO2-reductie in 2030 en volledige CO2-neutraliteit in 2050.

Woningbouw en Huurprijzen: De partij wil grote huurprijsstijgingen aan banden leggen, maatschappelijk belangrijke beroepen voorrang geven voor huurwoningen, en scheefhuur aanpakken door jaarlijkse inkomenstoetsen.