Maakt autoluw ook winkelschuw?

Als jongen van 15 stond ik midden jaren '70 met buikpijn naast mijn vader in de fietsenzaak, terwijl hij mij met tranen in zijn ogen vertelde dat hij die week geen klanten in de winkel had gehad. Datzelfde gevoel bekroop mij toen ik onlangs in een gesprek met twee winkeliers uit het Helmondse centrum hoorde dat ze die dag een omzet van € 200 hadden gedraaid.

Een prachtige stad, maar waar zijn de klanten?

Waarom blijven die klanten weg? Het Helmondse winkelcentrum heeft de laatste 10 jaar immers een prachtige metamorfose ondergaan, er is veel groen bijgekomen en daarnaast worden er steeds meer evenementen georganiseerd. Want het centrum moest naast de 'place to buy', ook de 'place to be' worden.

Een stille strijd tegen leegstand?
Toch kopte het Eindhovens Dagblad (ED) onlangs nog dat de leegstand van winkels in Helmond met 17,5% extreem groot is. De meest recente cijfers laten zelfs zien dat de bezoekersaantallen in de eerste 13 weken van 2024 nog verder gedaald zijn. Helmond volgt hierin helaas niet de landelijke trend. In Nederland zijn de bezoekersaantallen en het aantal fysieke winkels namelijk juist weer aan het stijgen! Als belangrijkste oorzaken worden door het ED onder andere fors gestegen kosten voor winkeliers: lonen, inkoop en huur genoemd. Bovendien worstelen veel winkeliers nog met coronaschulden.

Autoluw beleid in Helmond: zegen of vloek voor lokale winkeliers?
Deze door het ED genoemde punten zijn natuurlijk niet uniek voor Helmond. Om een meer lokale verklaring te vinden zouden we eens kunnen kijken naar een in april 2024 gepubliceerd onderzoek van het ‘Platform Binnenstad Management’: ‘Het rampenplan van de autoluwe binnenstad’. De belangrijkste conclusie van dit uitgebreide onderzoek was dat autoluw beleid wel blijkt te werken in grote metropolen maar vooral in kleinere en middelgrote steden (tot 200.000 inwoners) onherroepelijk tot minder retail omzet zal leiden. De meest bestedende consumenten in deze steden zijn namelijk de autobezoekers, die ook vaak van iets verder weg komen en langer blijven. Het omzetaandeel van de autobezoekers bedraagt er zelfs 55%. Bezoekers per auto besteden zelfs twee tot drie keer zoveel als bezoekers die lopend of per fiets komen.

Wat staat ons te wachten?
Juist dit autoluwe beleid is echter een van de speerpunten van het huidige college. Deze ontwikkelingen baren ons grote zorgen. Kunnen we ons werkelijk veroorloven om toe te kijken hoe de onrust en onzekerheid onder onze Helmondse ondernemers groeit? De gevolgen van niets doen zullen in elke hoek van onze lokale economie voelbaar zijn.

Week van de Stenen Winkel!
Van 13 tot en met 19 mei vindt in Helmond de ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Tijdens deze week doen Helmonds ondernemers hun uiterste best om te laten zien waarom fysieke winkels volgens hen belangrijk zijn voor onze stad. Laten we er met z'n allen voor zorgen dat de twee ondernemers uit de introtekst na een week hard werken met een goed gevoel naar huis kunnen gaan?

Theo Manders
Fractievoorzitter VVD Helmond