Het standpunt van sommige partijen in Helmond met betrekking tot Citymarketing is gezien hun politieke achtergrond niet vreemd. Als het aanbod in de stad goed geregeld is, dan loopt alles, toch? Wij hebben mooie wijken, succesvolle concerten, het kasteel van Sinterklaas dus alles komt goed! Of niet?Ik vergelijk het met een bedrijf dat een prachtig innovatief product ontwikkeld heeft en dat vervolgens presenteert aan het personeel. Iedereen trots en tevreden, maar gaat het bedrijf meer verkopen? Nee dus! Waarom besteed Unilever geld aan marketing, waarom besteedt Albert Heijn geld aan marketing? Waarom besteedt Coca Cola met de grootste naamsbekendheid ter wereld geld aan marketing? Zijn deze bedrijven dom of zit er toch een onderbouwde visie achter? Het bedrijfsleven weet als geen ander dat goede marketing zichzelf terugbetaalt. En dat geldt ook voor de “onderneming” Helmond!Citymarketing is geen verkooppraatje of foldertje zoals sommige gemeenteraadsleden denken, het is marketing! Marketing is nodig om ondernemers, potentiële winkelaars en inwoners die Helmond niet kennen naar de stad te trekken. Marketing is nodig om het imago van de stad buiten Helmond te promoten. We hebben miljoenen geïnvesteerd in onze prachtige stad, in nieuwbouwprojecten, de Automotive Campus en evenementen. Evenementen die overigens niet van de grond komen zonder de bijdragen die de plaatselijke ondernemers in sponsoring stoppen. Nu kan de stad iets terugdoen voor onze ondernemers; zorgen dat er meer koopkracht naar Helmond komt, dat de mensen komen winkelen en recreëren in Helmond en dus meer gaan besteden. Dat bedrijven zoals V&D geen moment aarzelen om zich weer te komen vestigen in Helmond. Maar daar heeft een aantal politieke partijen geen geld voor over.
We laten de Helmonders én de ondernemers in de kou staan! Een marketingbudget van 200.000 euro is in verhouding met alle investeringen die we doen een gering bedrag. Mijn stelling: NEE tegen Citymarketing betekent geen besparing van 200.000 euro maar een inkomstenderving van tonnen wellicht miljoenen euro’s. En dan hebben we het nog niet over het effect dat citymarketing kan hebben op het tegengaan van de oplopende werkloosheid. We moeten banen creëren door bedrijven en ondernemers naar Helmond te trekken. En de rol van Burgmeester Jacobs? Wellicht emotioneel maar ik zou willen dat meer mensen zijn passie zouden delen die hij voor onze stad heeft! Alleen dan komt er iets in beweging!