De overheid wordt op dit moment gedwongen forse bezuinigingen door te voeren en de gevolgen hiervan zien wij terug in de begroting en het meerjarenprogramma dat nu voor ons ligt. De economische crisis biedt echter ook de mogelijkheid om de uitgangspositie van Helmond en de daaruit voortvloeiende taken en investeringen opnieuw te bezien. De
uitdaging, zo staat het ook in het coalitieprogramma verwoord, ligt erin daarbij zodanig selectief en vernieuwend te investeren, dat bij een aantrekkende economie volop geprofiteerd kan worden van de gekozen aanpak. We begrijpen dat sommige projecten en plannen gefaseerd uitgevoerd zullen worden maar daarentegen kunnen we er ook voor kiezen andere projecten zoals de Groene Peelvallei te versnellen. Links en rechts worden we ingehaald door de omliggende gemeenten. Gulbergen als recreatief eiland in een eventueel toekomstige Rijksbufferzone vormt een rechtstreekse bedreiging voor onze eigen ontwikkeling van toerisme. En dat toerisme biedt wel arbeidsmogelijkheden voor onder andere onze eigen studenten die op de Groene Campus Leisure studeren maar ook voor lager opgeleiden in onze stad en daar zitten wij als Helmond toch om te springen? In ieder geval kan er direct gekozen worden voor een commerciële horeca-exploitatie van Berkendonk. Hierdoor ontstaat een terugverdienmodel waarmee de kosten van beveiliging en het onderhoud van het strand gedekt worden.
Deze snelheid van handelen is ook van groot belang voor de aanleg van de tweede ontsluiting van Stiphout en van Brandevoort en het ontwikkelen van de Automotive Campus zodat we onze cofinanciering door de Provincie in ieder geval niet mis zullen lopen en zodoende de economische en infrastructurele basis van onze stad kunnen versterken. Het komt dus aan op de door het college beloofde daadkracht waar wij als partij grote waarde aan hechten.
Zo zullen we onze schouders moeten zetten onder het vergroten van de werkgelegenheid in de stad. De economische structuur van onze stad is sinds de jaren negentig verbreed en gemoderniseerd maar desalniettemin kent Helmond, mede als gevolg van de huidige economische crisis, nog steeds een hoog werkloosheidspercentage. We vragen het college dan ook volop in te zetten op zaken zoals het Foodpark op Suytkade waarbij we een masterplan dienen te maken waarbij Food geïntegreerd wordt en waarbij de kansen van ondernemers als uitgangspunt worden genomen.
Maar ook willen wij als raad betrokken worden bij de formulering en de invulling van de visie Brainport 2020. Deze visie vormt namelijk de basis voor de verdere ontwikkeling tot toptechnologische regio en moet daarom een ruime visie zijn betreffende die beleidsterreinen die aansluiten bij de ambities van onze stad Helmond. Wij vragen het college dan ook om de raad hierbij te betrekken. Graag zouden wij daarnaast het bestaande beleid jaarlijks willen evalueren.
Als politiek moeten we naast het aantrekken van nieuwe bedrijven ook alles in het werk stellen om de bestaande bedrijven voor de stad te behouden. Een goed en veilig ondernemersklimaat maakt daar onderdeel van uit. De doelstelling van het college om het aantal inbraken op bedrijventerreinen terug te dringen steunen wij dan ook volledig. Een middel daartoe is goede camerabewaking. Met betrekking tot de realisatie van de cameraplannen op BZOB heeft ruim 85% van de bedrijven de intentie uitgesproken om het plan m.b.t. de beveiliging van de openbare ruimte uit te voeren. Groot Schooten, Hoogeind en de Weijer mogen daar niet bij achterblijven. Het faciliteren van de ondernemers door te zorgen voor goede openbare verlichting (een essentieel onderdeel in de preventie van inbraken) is voor de VVD een logische keuze, te meer daar wij in ons coalitieprogramma al hebben aangegeven hier aandacht aan te willen besteden.
Wij willen daarom een motie indienen waarbij wij het college vragen om het product openbare verlichting bedrijventerreinen op te nemen in Programma 1 ‘Veiligheid’ zodat openbare verlichting een integraal onderdeel vormt van de gehele beveiliging van bedrijventerreinen. Mochten er in de toekomst impulsbudgetten vanuit het Rijk voor Veiligheid komen dan kan in dat kader de openbare verlichting bedrijventerreinen meegewogen worden. Motie 1
Voor het behouden en aantrekken van bedrijven geldt naast een goed en veilig ondernemersklimaat ook de voorwaarde dat bedrijven aan gekwalificeerd personeel kunnen komen. Wederom is gebleken dat het tekort aan hoger geschoolde technici op de arbeidsmarkt toeneemt. Het belang van techniekeducatie is dan ook enorm en voor een stad als Helmond waarbij Automotive en Foodtechnology speerpunten van beleid vormen, eigenlijk een must. Daarom roepen wij het college op om bij de voorjaarsnota tot een structurele inbedding van techniekeducatie te komen. Daaraan gekoppeld vaste evaluatiemomenten zodat wij goed zicht krijgen op de doelmatigheid van dit beleid. Wij dienen daartoe een motie in. Motie 2
Naast het creëren van werkgelegenheid dringt de VVD al jaren aan op het verbeteren van het toeleiden van werkzoekenden naar de arbeidsmarkt waarbij het goed in kaart brengen van de competenties van de werkzoekenden van essentieel belang is voor het vinden van een passende baan. Graag vernemen we van de wethouder hoe ver we hier nu mee zijn.
Voor diegene voor wie het lastig is om op de reguliere arbeidsmarkt een plek te vinden moet de Atlantgroep zich inzetten. Met de W.S.W. korting in het verschiet een serieuze taak. Als we echter zien dat de Atlantgroep haar middelen inzet op het sponsoren van evenementen gaan bij ons alarmbellen rinkelen. Wij vragen het college dan ook strenger toezicht te houden op de uitvoering van de kerntaken waarvoor de Atlantgroep in het leven is geroepen en dat de prijs/kwaliteitsverhouding van het aanbod voor Helmond aantrekkelijk blijft.
Voor de VVD is het van belang dat iedereen de kans benut om mee te doen en dat mensen niet langer kijken naar datgene waar ze recht op hebben maar veel meer wat ze nodig hebben om hun bijdrage aan de samenleving te kunnen bieden.
We zullen er echter voor moeten waken dat in deze tijd waarbij de middelen schaars zijn er geen zaken dubbel worden gedaan. Zo zien we dat er een overlap is ontstaan tussen de VVE en Opstap en dat de gemeentelijke subsidie pas in 2012 stopgezet wordt. Ook het mogelijk dubbel aanbieden van opvoeding ondersteunende producten op verschillende locaties is in de ogen van de VVD niet wenselijk. Wederom wordt het jaar 2012 genoemd om deze dubbele posten op te heffen. Wij verzoeken het college graag voor de zomervakantie van 2011 inzicht te verschaffen in de toegevoegde waarde van het Centrum voor Jeugd en Gezin en de mogelijke overlap van de producten die hiermee gemoeid zijn. Wellicht dat het moment van opheffen van het dubbele aanbod in opvoedingsondersteunde producten in tijd naar voren geschoven kan worden. Graag toelichting hierover van de wethouder.
Het College heeft uitgesproken de voordelen van samenwerking van bijvoorbeeld een aantal sociale instellingen ten volle te willen gaan benutten.
De coalitiepartijen zouden dit idee graag ook willen toepassen binnen de sector kunst en Cultuur. Een voor ons legitieme vraag is in hoeverre het Speelhuis, het Filmhuis, het Kunstkwartier en het Gemeentemuseum allen over een directeur met bijbehorend salaris moeten beschikken en of we door samenwerken geen financieel voordeel kunnen behalen. Overigens geldt dit ook voor beheer en de diverse BackOffice afdelingen zoals secretariaat en administratie van de verschillenden culturele instellingen. Wij dienen daarom een motie in waarbij we het college verzoeken een nieuwe visie op Kunst en Cultuur te ontwikkelen waarbij samenwerking tussen de verschillende instellingen tot financiële en kwalitatieve voordelen leidt. Motie 3
Voor wat betreft de wijkfaciliteiten van de bibliotheek zouden wij het college willen oproepen om te werken aan een voorstel waarbij binnen de middelen die overblijven deze voorziening op een financieel meer verantwoorde wijze vorm gaat krijgen. Literatuurkennis en een goede taalvaardigheid vormen immers een wezenlijk onderdeel van de vorming van kinderen en tieners. Maar ook voor ouderen die slecht mobiel zijn is het aanbod in de wijk van groot belang. Door het serieus zoeken naar een efficiëntere en creatievere wijze van het onderbrengen van deze faciliteit zal het sociaal maatschappelijk rendement van de wijkbibliotheek ook in de toekomst gewaarborgd kunnen blijven. Daartoe dienen wij gezamenlijk met het CDA en SDOH-HB- D66 een motie in. Motie 4
Op het gebied van Sport verzoekt de VVD het college om conform eerdere afspraken Sport op te nemen binnen de strategische investeringen. Graag laten wij ons bij deze door het College informeren over de stand van zaken aangaande de gesprekken tussen de wethouder en de Provincie over de uitbreiding van de hockeyvelden. Ook zijn wij benieuwd of u al iets kunt zeggen over een eventuele verplaatsing van Helmond Sport naar Berkendonk.
Wij hebben kennis genomen van het voornemen van het college om de parkeertarieven te verhogen. De automobilist zal hiermee een kwantitatieve en kwalitatieve verruiming van het parkeeraanbod in het centrum krijgen. Het parkeren in de bestaande wijken en bij de wijkwinkelcentra vragen echter ook om aandacht.
Wij zouden het College willen vragen in hoeverre er al een actuele integrale parkeervisie voor de gehele stad is en indien dit niet het geval verzoeken wij het college deze op te stellen zodat we aan een integrale en duurzame oplossing kunnen werken. Ook hiertoe dienen wij een motie in. Motie 5
Tot slot willen we afsluiten met de voorgenomen verhoging van de hondenbelasting. Graag zouden wij willen vasthouden aan het karakter van de doelbelasting. Samen met de andere twee coalitiepartijen zullen wij hierover een motie indienen. Motie 6
Ellen Niessen (fractievoorzitter VVD Helmond)
Begroting 2011
