't Speelhuis dossier

Vaak worden door de gemeenteraad onderwerpen besproken en besluiten genomen die nauwelijks enige aandacht krijgen. Dat zal ’t Speelhuis niet overkomen omdat het niet alleen een groot dossier is maar ook omdat iedereen er een mening over heeft. Geliefd bij de een en gehaat bij de ander vanwege de vele onmogelijkheden. Feit is wel dat het een markant gebouw was dat stond voor de wederopstanding van Helmond uit de as van het industriële verleden.

Al tijdens de brand ontstonden er vele ideeën om ’t Speelhuis al dan niet te herbouwen. De VVD-fractie heeft zich tot nu toe hierover op de vlakte gehouden. Sterker, wij hebben er eind december 2011 op aangedrongen om zorgvuldig met dit dossier om te gaan en samen, college en gemeenteraad, de nodige stappen te ondernemen.

In januari 2012 presenteerde wethouder van den Heuvel een procesaanpak waarbij op de korte, middellange en lange termijn de diverse stadia omtrent ’t Speelhuis de revue zullen passeren. De VVD-fractie steunde deze aanpak en wilde op voorhand geen uitspraken doen over ’t Speelhuis. Allereerst was er het onderzoek van de diverse schade-experts aangaande de schade van de brand. Op het moment van de behandeling van de procesaanpak was dit nog in volle gang en waren er nog geen zinnige conclusies te trekken.

SpeelhuisbrandOp 13 februari zou de commissie Samenleving bijgepraat worden door het college over de stand van zaken. Groot was dan ook onze verbazing toen bleek dat voorafgaande aan de vergadering de media al waren ingelicht middels een persconferentie en dat de conclusie was dat ’t Speelhuis volledig gesloopt zou moeten worden.
De volgende dag, 14 februari 2012, zou het college de sloopvergunning aanvragen en deze procedure verder in werking stellen. Echter, dit hadden we niet afgesproken, het college en gemeenteraad zouden gezamenlijk optrekken in deze kwestie. De vergadering ontaardde dus ook in een Poolse Landdag waarbij het niet meer over de inhoud ging maar over de manier waarop de communicatie in dit dossier die dag gelopen was. Er werd zelfs gedreigd met een motie van wantrouwen tegen de wethouder. In alle commotie hield de VVD-fractie als enige het hoofd koel en wist het te bewerkstelligen dat de wethouder de aanvraag van de sloopvergunning, hoewel gemandateerd aan het college, zou uitstellen tot de raadsvergadering in maart zodat alle fracties nog hun mening kunnen geven over dit punt. Bij meerderheid kan dan besloten worden tot partiële of volledige sloop. Bijkomend gevolg was dat de Rijksgebouwendienst intussen zich ook gemeld heeft om zich te buigen over de rapporten van de schade-experts en het verwoestte gebouw willen bezichtigen. Dit heeft tot voordeel dan hun mening ook op 6 maart meegewogen kan worden in het besluit over de sloop-vorm.

De VVD-fractie zal zich dan ook voorafgaande aan de raadsvergadering in maart zorgvuldig voorbereiden waarbij niet alleen de manier van slopen wordt overwogen maar ook de hoogte van de uitkering van de verzekeringspenningen. Want geheel of gedeeltelijk slopen heeft ook tot gevolg dat de uitkering van deze penningen overeenkomstig zullen zijn. Uiteindelijk zal dit ook van invloed zijn op de keuze voor een nieuw theater op welke locatie dan ook, wordt vervolgd.

Joan Damen, raadslid VVD Helmond