Milieuvisie Helmond 2025, duurzaam op weg

De gemeenteraad van Helmond heeft in januari 2012 de Milieuvisie 2025 definitief goedgekeurd.
De ambitie om de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid te verbeteren, spreekt de VVD fractie aan. Dit milieubeleid maakt het mogelijk om op een innovatieve en creatieve manier kansen te benutten die leiden naar een hogere milieukwaliteit. De focus ligt hierbij op het optimaliseren en slim inzetten van de beschikbare middelen. Tijdens de behandeling van de Milieuvisie 2025 heeft de VVD fractie een aantal opmerkingen gemaakt die wethouder Tielemans onderschreven heeft.

We hebben aangegeven dat wij in deze visie al veel herkennen, zoals het stimuleren van duurzame ontwikkelingen en innovaties. De aanwezigheid van de High Tech Automotive Campus zorgt ervoor dat Helmond voorop loopt als het gaat om duurzame oplossingen op mobiliteitsgebied. Ongekende mogelijkheden geeft ook de Biobased Economy. Deze samenwerking tussen bedrijven uit de foodsector en chemie biedt de mogelijkheid om nieuwe groene producten te vervaardigen. Onze stad, waar inwoners en bedrijven een bijdrage leveren aan allerlei innovatieve ontwikkelingen, heeft hoge ambities. In dat kader mogen we ons best daar waar het mogelijk is profileren als duurzame stad.
Dat in de visie bewust gekozen is voor een indeling die aansluit bij de algemene gemeentelijke beleidsthema’s zoals mobiliteit en economie, is een goede keuze.

Ook gezondheid zal in de komende jaren steeds belangrijker worden. Daar willen we zeer zeker de nadruk op vestigen. Een gezonde, veilige en leefbare stad staat bij ons hoog in het vaandel.
Onze fractie heeft ook aangegeven dat inbreiding niet altijd boven uitbreiding dient te gaan. We vinden het belangrijk om binnen stedelijk gebied voldoende groengebieden te behouden die kunnen fungeren als ontspanningsplek of waterberging. Voldoende ruimte waar kinderen kunnen spelen, hoort hier ook bij.
Ondernemen, bedrijvigheid en economie zijn belangrijk voor onze stad. Een goede communicatie over duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen naar bedrijven toe is een must.
Wij onderschrijven dat handhaving een onderdeel van milieubeleid is. Het gaat er wel om dat alle handhavingsinstanties samenwerken, zodat ondernemers niet onnodig last ondervinden van allerlei controles. Het antwoord dat wij kregen over het alternatief bemestingsplan voor sportvelden biedt perspectief. Het is zonder meer toe te juichen als sportvelden door de nieuwe aanpak vlakker worden en er geen chemische onkruidbestrijding meer nodig is.

De milieuvisie met het daarbij behorende meer-jaren uitvoeringsprogramma milieu 2012-2015 geeft voldoende vertrouwen en biedt voldoende mogelijkheden voor allerlei innovatieve ontwikkelingen.

Een goed milieubeleid draagt bij aan een prettige omgeving waar mensen graag wonen, werken, en hun vrije tijd doorbrengen. Daarnaast zorgt milieubeleid er voor dat verstandig wordt omgegaan met biodiversiteit, grondstoffen en energie. Dat is nu en in de toekomst van belang voor alle inwoners van Helmond.

C. van der Burgt, raadslid VVD Helmond