Coffeeshop beleid

Nu alle toestanden die zijn ontstaan na de opening van de tweede coffeeshop Carpe Diem voorbij zijn, is de tijd aangebroken dat de gemeente een nieuw coffeeshopbeleid gaat opstellen.is nodig omdat er een aantal veranderingen binnen het landelijke coffeeshopbeleid staan aan te komen. Coffeeshops zullen namelijk het karakter gaan krijgen van een besloten club waar alleen leden die geregistreerd zijn, mogen kopen. Je moet om lid te kunnen worden kunnen aantonen dat je in Nederland woont en dat je meerderjarig bent. Coffeeshops mogen ook niet meer dan 2000 leden hebben.aantal geschatte volwassen gebruikers van wiet en hasj in Helmond is 2200. De VVD fractie denkt daarom dat we hooguit twee vergunningen moeten verlenen. Voor ons is het van groot belang dat de straathandel namelijk zo min mogelijk kans krijgt.de locatiekeuze van de shops zijn wij voorstander om het zoekgebied te vergroten ten opzichte van het vorige beleid. Daarin stond dat de shops enkel en alleen in het centrumgebied mogen liggen. Dit willen wij loslaten om te voorkomen dat er een zelfde situatie ontstaat zoals met Carpe Diem waarbij er in feite maar heel weinig locaties geschikt bleken. Wel heeft de hele raad de aantekening geplaatst dat een shop nooit in een woonwijk mag komen te liggen.

Het nieuwe landelijke beleid heeft als richtlijn dat een coffeeshop niet te dicht bij een middelbare school mag liggen. Dit houdt in de bestaande coffeeshop in de Wolfstraat ook zal moeten verhuizen. Alle partijen zijn het er in ieder geval over eens dat de bemoeienis van de gemeente zo klein mogelijk moet zijn om te voorkomen dat we in dezelfde valkuil kunnen lopen als met Carpe Diem en we daarom ook zeker geen panden moeten gaan aanwijzen. Feit blijft dat de aanvoer van wiet en hasj altijd illegaal blijft en een coffeeshop dus altijd met criminelen van doen heeft. Een gegeven waar we op gemeentelijk niveau geen verandering in kunnen aanbrengen omdat we daar geen beslissingsbevoegdheid over hebben.

Ellen Niessen