Brief aan onze kiezers

VVD-leden en kiezers,

Een aantal maatregelen in het regeerakkoord van het kabinet Rutte-II heeft onze afdeling vorige week compleet overvallen. Het zijn maatregelen die regelrecht indruisen tegen het liberale gedachtegoed waar wij als fractie en bestuur van de VVD Helmond voor staan, en waar wij actief campagne voor hebben gevoerd. De Helmondse fractie heeft afgelopen week gezamenlijk met elf andere fracties een brief gestuurd aan de nieuwe VVD-fractievoorzitter in de Tweede Kamer, Halbe Zijlstra, om ons ongenoegen hiermee uit te drukken. Hieronder volgen enkele passages uit deze brief:

In het regeerakkoord zoals dat verleden week is gepresenteerd staan vele goede maatregelen waar wij prima mee kunnen leven. We weten heel goed dat in Nederland coalitieland het een kwestie van geven en nemen is en dat de PvdA daarin ook niet de makkelijkste partner is. Tegelijkertijd stellen velen de vraag of we niet te veel hebben gegeven.

Inkomenspolitiek is binnen onze partij terecht een vies woord. We hoeven je niet uit te leggen dat werken echt moet lonen en dat enigszins succesvol zijn geen bestraffing vanuit de overheid mag opleveren. Sterker nog, in ons liberale mensbeeld vinden we dat juist heel positief! De inkomensafhankelijke zorgpremie past niet binnen dat beeld zoals wij dat toch met elkaar delen? Dankzij de plannen voor een inkomensafhankelijke zorgpremie is het begrip ‘de hardwerkende Nederlander’ sinds deze week onderhevig aan devaluatie. Het zegt namelijk niets meer en valt steeds lastiger te verdedigen.

Wij maken ons grote zorgen. We krijgen vele signalen van leden die voornemens zijn hun lidmaatschap op te zeggen waarvan wij weten dat enkele dat al hebben gedaan. We krijgen mailtjes van onze achterban die hun zorgen uiten en een dringend beroep doen om dit bij de Tweede Kamerfractie aanhangig te maken. Mensen op straat begrijpen niet wat in de VVD gevaren is en dat begrijpen wij zelf ook niet. Het ontbreekt aan een duidelijk verhaal over deze premie vanuit de VVD. Natuurlijk kom je dan met het bericht dat we wel naar het hele pakket en het totaalbeeld te kijken. Dat doen we ook. Maar deze nivellering, die zo diep in gaat tegen onze gedeelde principes, verdwijnt niet. De rekenvoorbeelden zijn bekend en die maken het niet draaglijker. Het draagt niets bij aan de bezuinigingsopdracht en lijkt als enige bijwerking te hebben dat de hardwerkende Nederlander recht in zijn of haar gezicht uit gelachen wordt. Het resultaat is dat mensen in de bijstand of met een laag inkomen straks per maand meer betalen voor hun televisieabonnement dan voor hun zorgpremie.

Beste Halbe, met deze breed gedragen brief spreken wij ons ongenoegen en onze zorgen uit. Als lokale politici is het onze volksvertegenwoordigende rol ook deze signalen op te pakken en alles in het werk te stellen de VVD te behoeden voor een van onze grootste fouten in onze geschiedenis. Je mag en kan niet laten gebeuren dat we de PvdA op links inhalen!

Als VVD Helmond staan wij volledig achter de inhoud van deze brief en zijn wij zwaar teleurgesteld in onze onderhandelaars en de Tweede Kamerfractie. Wij gaan er dan ook van uit dat onze bewindspersonen en beleidsmakers er alles aan zullen doen om bij de uitwerking te komen tot voorstellen die op een breed draagvlak kunnen rekenen en ook in onze partij gedragen en geaccepteerd kunnen worden.

Wij kijken gespannen uit naar deze resultaten.

Fractie en bestuur van de VVD Helmond