Inkomensafhankelijke premie is van tafel

Halbe ZijlstraBeste VVD-Leden,

We hebben een paar roerige weken achter de rug. U, en vele Nederlanders met u, hebben een duidelijk signaal afgegeven en ernstige vraagtekens geplaatst bij de inkomensafhankelijke zorgpremie. Samen met mijn fractiegenoten en onze bewindslieden ben ik de afgelopen dagen dan ook het land in getrokken om daarover met u in gesprek te gaan. Achteraf is duidelijk dat de maatregel en haar gevolgen niet in volle omvang zijn overzien. De maatschappelijke onrust hierover heeft ons niet ongemoeid gelaten en Mark Rutte heeft vandaag aangegeven de gang van zaken zeer te betreuren. Ik sluit me hier bij aan.
Naar aanleiding van de ontstane situatie hebben wij de PvdA uitgenodigd om samen naar een oplossing te zoeken. We zijn het namelijk eens geworden over een alternatief.

Werken gaat lonen
De algemene heffingskorting (een belastingkorting voor iedereen met een inkomen) wordt met EUR 75 verhoogd en wordt daarnaast inkomensafhankelijk afgebouwd tot EUR 1.000 in 2017. De arbeidskorting (de belastingkorting voor iedereen die werkt) gaat verder omhoog met EUR 388 per persoon (bovenop de eerdere verhoging van EUR 500), waardoor werken nog meer gaat lonen. Alleen voor hoge inkomens (boven een ton) wordt de korting afgebouwd tot nul. Door deze maatregelen vallen de belastingkortingen voor hogere inkomens weg.

Middeninkomens worden zoveel mogelijk ontzien
De tarieven in de tweede, derde en vierde belastingschijf blijven op het huidige niveau (respectievelijk 42%, 42% en 52%). De derde belastingschijf wordt verder verlengd (van EUR 56.491 naar EUR 62.941), waardoor mensen met een middeninkomen minder snel in het toptarief van 52% vallen.

Huidige zorgstelsel blijft bestaan
De inkomensafhankelijke zorgpremie is van de baan. Het inkomensafhankelijke eigen risico in de zorg, dat in het Regeerakkoord is afgesproken, blijft wel bestaan. Het uitgangspunt van het huidige zorgstelsel blijft bestaan: kostenbewustzijn en concurrentie tussen verzekeraars, hetgeen leidt tot de beste zorg voor de beste prijs.

Minder sterk nivelleren: minder extremen
Door het schrappen van de inkomensafhankelijke zorgpremie en de aanpassingen in de inkomstenbelasting, zijn er minder extremen in het koopkrachtbeeld. In ruil voor het pakket aan maatregelen in het Regeerakkoord om Nederland sterker uit de crisis te laten komen, stelt de PvdA als eis dat de hoogste inkomens het meeste bijdragen aan de bezuinigingen. De belastingkortingen voor hogere inkomens worden daarom afgebouwd. Het CPB geeft aan dat o.b.v. het nu voorliggende stelsel aan maatregelen, de effecten op het koopkrachtbeeld zich bevinden tussen de +0.5% voor werkende met een laag inkomen en de -3.0% voor diegenen met een inkomen boven een ton. Een minder nivellerend effect dan waarvan eerder sprake was. Om dit te bereiken, is de VVD akkoord gegaan met een verzachting van de effecten van maatregelen op het gebied van de versobering van de sociale zekerheid en de versoepeling van het ontslagrecht. Daarvoor wordt 250 miljoen Euro die nu bedoeld is voor infrastructuur aangewend.
Daarnaast zal de onderhandelingseis van de PvdA dat de hoogste inkomens het meeste moeten bijdragen aan de bezuinigingen, nu vormgegeven worden via de inkomstenbelasting. De winst voor de VVD en hardwerkend Nederland is dat door dit nieuwe voorstel werken meer gaat lonen. Dat de middeninkomens zoveel mogelijk worden ontzien. Dat het zorgsysteem blijft zoals het is. En dat er minder sterk wordt genivelleerd. We zullen allen de pijn voelen van de enorme bezuinigingsoperatie die nodig is om Nederland sterker uit de crisis te laten komen. Tot 2017 zal maar liefst 46 miljard Euro worden bezuinigd en omgebogen. De VVD is ervan overtuigd dat door dit plan de pijn op een meer evenwichtige manier wordt verdeeld. Van de sterkere schouders zal iets meer gevraagd worden dan van de zwakkere schouders. Gezien de enorme uitdaging waar we als land voor staan, vindt de VVD dit gerechtvaardigd.

Met vriendelijke groet,
Halbe Zijlstra