Stadion Helmond Sport

Helmond Sport heeft een stadion dat sterk verouderd is en niet meer voldoet aan de actuele veiligheidseisen. De club heeft de laatste jaren goed gevoetbald maar wanneer zij gepromoveerd zouden zijn hadden we qua onderkomen een groot probleem gehad met het huidige Lavansstadion.

Middelen om het huidige stadion zodanig op te knappen dat het wel voldoet aan de veiligheidseisen heeft zowel de club als ook de gemeente niet. Voor de bouw van een nieuw stadion zijn we dus afhankelijk van een derde partij.
Een meerderheid van de raad heeft uitgesproken dat zij het voortbestaan van de club voor de stad van belang vinden en na een jarenlange discussie besloten dat Berkendonk de meest geschikte locatie is. In de afweging hiervoor zijn tal van diverse factoren meegenomen. Voor de gemeente is een faciliterende rol weggelegd maar voorwaarde is dat alles budgetneutraal gebeurd.

Als raad hebben we een taak liggen om binnen de Groene Peelvallei een recreatieve ontwikkeling te realiseren waarbij ook de commerciele exploitatie van een deel van de plas onderdeel vormt. Daarnaast moet een oplossing gezocht worden voor het vinden van accommodatieruimte voor de watersportverenigingen en de BMX.

Niets doen is geen optie want jaarlijks drukt een bedrag van 2 ton op onze begroting voor onderhoud en we hebben met Smals afgesproken dat zij haar activiteiten zou staken in verband met de gebiedsontwikkeling.

Maar bovendien ligt er voor ons een heel mooi plan dat een enorme kwalitatieve impuls aan de omgeving kan leveren. Het Consortium heeft enorm veel werk verzet om met een plan met een sluitende begroting te komen. Een ontwerp dat een schitterende overgang van een infrastructurele stedelijke bebouwing laat overvloeien naar een groen buitengebied dat ruimte biedt aan sport en leisure.

Helmond wil als centrumstad van de Peel ook een regionale uitstraling hebben. Zaken aanbieden die voor dit gedeelte van Brabant en Limburg uniek zijn waardoor mensen Helmond zullen bezoeken of hier zelfs een vakantie zullen doorbrengen. Dat is voor ons van grote economische meerwaarde. Van een onderscheidend aanbod profiteren de eigen inwoners omdat ze dan niet meer elders in de omgeving hoeven te recreëren maar ook door het creëren van werkgelegenheid.

Het plan dat nu voor ons ligt geeft invulling aan een supermarkt met 4.000 m2 vloeroppervlakte. Nodig als financiele drager. Op dit moment bevinden we ons echter in een economische crisis waardoor veel middenstanders het water aan de lippen staat. Door deze economische situatie is de investeringsbereidheid laag waardoor ontwikkelingen op Berkendonk op gespannen voet staan met de ontwikkelingen van ons centrumplan. Hierdoor lijkt dit plan op dit moment niet te kunnen rekenen op een breed draagvlak.

Toch zijn er ideeën genoeg en ons inziens verdienen die het ook om nader bestudeerd te worden. Het CDA heeft in het verleden bijvoorbeeld gesproken over elementen van een sportboulevard. SDOH/D66/Hb en de PvdA hechten grote waarde aan een zwembad. De VVD heeft al de accommodatie van de watersportverenigingen genoemd en wellicht zijn er geïnteresseerden die de plas Berkendonk zouden willen exploiteren en het Consortium heeft al aangegeven graag bereid te zijn om met hen in gesprek te gaan zodat we opties kunnen onderzoeken naar het verbreden van de financiele drager.

Wij hebben in het begin van deze periode aangegeven dat we gezamenlijk graag willen denken in kansen. Het zou eeuwig zonde zijn als de deur definitief zou worden dichtgegooid terwijl alle mogelijkheden die er om ons heen liggen wellicht tot een heel mooi resultaat zou kunnen leiden waarbij wij als gemeente ook een aantal taken die wij onszelf hebben opgelegd, zouden kunnen realiseren.

Uitgangspunt is dat de raad de structuurvisie Groene Peelvallei heeft vastgesteld. Die moet gerealiseerd worden. Graag zouden wij zien dat de gemeente de partijen verbindt die samen een integrale en samenhangende invulling kunnen geven aan de Groene Peelvallei. Zodanig dat er synergie ontstaat tussen de verschillende initiatieven. Wellicht dat daarmee een andere basis voor een stadion kan worden gevonden, een basis die gebaseerd is op het concept van de Groene Peelvallei als geheel. Wij vinden het waard om dat een kans te geven. Daarom hebben wij voorgesteld dat de gemeente die verbindende rol oppakt. Dus niet als probleemeigenaar, niet als initiatiefnemer, maar als verbinder. Mogelijk dat in december duidelijk kan zijn of deze richting tot oplossingen kan leiden. Graag zouden wij als raad periodiek op de hoogte worden gebracht zodat dit ook een interactief proces zal worden.

Ellen Niessen, fractievoorzitter VVD Helmond