De Ruit

Het beste wat Helmond de laatste decennia is overkomen is dat zij onderdeel is mogen gaan uitmaken van de Brainport Regio. Hierdoor is onze economische structuur verbreed waardoor wij minder gevoelig zijn geworden voor conjuncturele schommelingen in de werkgelegenheid. Binnen het gebied van Brainport Oost hebben wij als gemeente een faciliterende rol voor wat betreft de aanleg van bedrijventerreinen, voorzien in aantrekkelijke woonmilieus voor werknemers en ruimte creëren voor voldoende centrumvoorzieningen.

Aan dit rijtje moet natuurlijk ook de bereikbaarheid worden toegevoegd.

In de nabije toekomst zullen de Traverse en Deurnese weg door de autonome groei van het verkeer niet meer in staat zijn deze op te vangen en zal Helmond een serieus verkeersprobleem krijgen. Maar ook de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de woonwijken zal dan ernstig onder druk komen te staan.

Bij de aanleg van de N279 is men planologische altijd uitgegaan van een omleiding rondom de wijk Dierdonk. Dat dit logisch was is voor een ieder volkomen duidelijk. Men zou daardoor het natuurgebied de Bakelse Beemden niet doorsnijden en de infrastructuur zou rondom de stedelijke bebouwing komen te liggen. Een conflict met de gemeente Gemert Bakel heeft ertoe geleid dat de weg tussen de stad en de woonwijk kwam te liggen. Een weg die zo nooit had mogen worden aangelegd en voor de VVD is het verbreden van het huidige tracé dan ook onbespreekbaar.

Naar de mening van de VVD hebben we de verplichting en de verantwoordelijkheid om een variant te benoemen die zowel robuust en toekomstbestendig is maar ook op voldoende draagvlak kan rekenen.

• Een variant die uitkomst biedt aan het regionale verkeersprobleem en geen alternatief wordt voor een rijksweg.
• Een variant die doorstroming garandeert zodat de uitstoot van fijnstof wordt geminimaliseerd.
• Een variant die zo min mogelijk geluidsoverlast levert maar zeker ook een variant die in 2030 ook nog voldoende capaciteit kan leveren.

De VVD streeft er namelijk naar om in de toekomst categorie vier schepen door Helmond te laten varen en een omslaghaven aan te leggen waardoor het multimodale vervoerssysteem hier meer handen en voeten krijgt maar waardoor wij ook economische activiteiten naar ons toe kunnen trekken. En hiervoor hebben we wegennet nodig dat voldoende is toegerust met een daartoe benodigde restcapaciteit.

In concreto denken wij dan aan een variant waarbij:
het verkeer vanuit het de richting Veghel via een lange omleiding ten noorden van de Heikantseweg en ten oosten van de Bakelse Beemden via een ongelijkvloerse kruising bij de rotonde naar Bakel richting Brouwhuis rijdt waar vervolgens een verdieping wordt aangelegd bij de ongelijkvloerse kruising met de A270 omwille van de doorstroming en de reductie van geluidsoverlast. De weg moet een 80 km weg worden zodat zij geen aanzuigende werking heeft en wij zouden een voorstel willen doen om een inhaalverbod voor vrachtverkeer in te voeren vanaf het Ei van Ommel tot de rotonde Gemert Bakel.

Tot slot hebben wij een klemmend beroep op ons college, de stuurgroep en Gedeputeerde Staten gedaan om:
A: het bestaande tracé bij Dierdonk geheel te laten vervallen en niet mee te nemen in de MER gezien het feit dat deze variant de oorspronkelijke doelstellingen van de aanleg van de Ruit ons inziens niet benaderd.
B: Een krachtige lobby richting Den Haag op te zetten om de vereiste aanpassingen aan de A67 in tijd naar voren te halen.

Ellen Niessen, fractievoorzitter VVD Helmond