Een nieuw theater of het tijdelijke theater permanent maken

In oktober stond wederom het theater op de agenda van de gemeenteraad in Helmond. Normaliter dient het debat over een onderwerp plaats te vinden in de desbetreffende commissie. Dit werd echter door de wethouder onmogelijk gemaakt door al in  eerste instantie het onderwerp terug te nemen en met een nieuw voorstel te komen. Typerend was dat het eerste voorstel een keuzevoorstel was wat bestond uit een drietal keuzes, die de gemeenteraad moest maken.

• Keuze A) het tijdelijke theater uitbreiden met 50 stoelen, een extra kleine zaal met 200 stoelen en een horecagelegenheid met kantoorruimtes,
  • Keuze B) op de plek van het oude postkantoor aan het Ameideplein een nieuw theater bouwen van 450 stoelen maar in een zeer eenvoudige behuizing zonder opsmuk,
  • Keuze C) de ondernemer van Fitland op Suytkade financieel ondersteunen en zo te komen tot een theater met 1000 stoelen.

Al eerder heb ik meegemaakt dat raadsvoorstellen die bestaan uit keuzes heel veel discussie oproepen en verwarring zaaien. Blijkbaar is de raad gebaat bij een raadsbesluit dat een duidelijke richting aangeeft. Dit was dan waarschijnlijk ook de reden dat de wethouder kwam met een nieuw raadsvoorstel.

Speelhuis HelmondDe VVD vindt dat onderzocht moet worden hoe het huidige, tijdelijk theater permanent gemaakt kan worden. Wij vinden dat het tijdelijke theater een bijzondere uitstraling heeft en dicht bij de uitgaansgelegenheden in de stad gesitueerd is. Daarnaast zijn er goede parkeervoorzieningen in de buurt en hebben verschillende horecaondernemers diverse arrangementen bedacht om een theateravond tot een aangenaam uitje te maken. Ook vinden wij dat er voldoende zalen in Helmond beschikbaar zijn. Voor het bouwen van een nieuw theater zijn er onvoldoende financiƫle middelen. Wij vinden dat een theater een markant gebouw moet zijn met uitstraling en geschikt voor goede theatervoorstellingen. Het bouwen van een voorziening met een vlakke vloer voldoet weer niet aan de eisen van de verzekering zodat de verzekeringspenningen dan zouden vervallen.

Het initiatief van Fitland om een nieuwe zaal van 1000 stoelen te bouwen vinden wij een aardige geste. Wij vinden echter wel dat Fitland dit op eigen kracht moet doen omdat wij vrezen dat het inzetten van de verzekeringspenningen gezien wordt als het geven van ongeoorloofde staatssteun. Bovendien is het zo dat wij ook andere ondernemers in Helmond niet op deze wijze ondersteunen, ook zij moeten hun eigen broek ophouden.

Joan Damen, raadslid VVD