Onderzoek declaraties college B&W

De fractie van de VVD zal de bevindingen in het rapport van BDO voor kennisgeving aannemen.

Wij zijn de mening toegedaan dat het systeem van declaratieverwerking verbetering behoeft. Op dit moment hebben de afzonderlijke collegeleden bijvoorbeeld geen overzicht van kosten die onder hun naam staan en dat moet beter.

Het vermelden van alle gemaakte kosten op de website in het kader van transparantie moet wel nader bestudeerd worden. Wanneer je uitgaven publiceert dienen die namelijk ook uitgelegd te worden.We moeten de situatie zien te voorkomen dat collegeleden die veel moeten reizen en daardoor hogere kosten maken hierop negatief beoordeeld worden. Dit zou een contraproductief systeem zijn. Ook dienen we ervoor te waken dat er een zeer arbeidsintensief declaratiesysteem wordt opgezet terwijl we op andere terreinen juist willen dereguleren.Nieuwe regelgeving dient ter verbetering van het systeem en mag niet op basis van wantrouwen zijn gebaseerd. Dit zou een slecht signaal naar het zittende college zijn. Een college waarvan de leden al maanden meerdere portefeuilles waar nemen en dus dubbel zo hard hebben moeten werken.

Het rapport spreekt verder van het creƫren van een declaratiebewuste omgeving. De aanleiding van dit onderzoek lag niet in het gegeven dat we hier met een college te maken hebben waarbij de individuele leden een nogal ruime definitie hanteren. Dat er duidelijkere regels komen ook voor de budgethouder lijkt ons wel een goede zaak. Immers zoals het rapport ook zegt: Hoe kleiner het grijze gebied hoe beter.