Declaratieonderzoek BDO

Naar aanleiding van het debat rondom het taxi-gebruik van oud wethouder Tielemans heeft de gemeenteraad opdracht gegeven onderzoek te laten doen naar het declaratiegedrag van alle collegeleden in de afgelopen drie en half jaar. Een goede zaak om te controleren of er integer wordt omgegaan met de declaraties.

Als bestuurder hebben we een voorbeeldfunctie dus alles wat niet klopt moet wat mij betreft openbaar gemaakt worden. Het onderzoek wees uit dat er gelukkig integer gedeclareerd wordt.

Toch hebben we als bestuurders een aantal kleine foutjes gemaakt.

Voor mijn declaraties betekende het dat ik 22 euro foutief gedeclareerd had. De vraag is natuurlijk; waarom heb ik dat gedaan? Nou, dat leg ik graag even uit.

Aan het begin van mijn wethoudersperiode werd ik door het college gevraagd mij te kandideren voor de post Voorzitter Pijler Economie en Werk van de G32. In deze rol ben je gesprekspartner voor het Ministerie van Economische Zaken en de VNG als het gaat om stedelijke economie. Als nieuwe wethouder werd ik tot mijn verrassing door de deelnemende gemeenten gekozen als voorzitter. Een mooie rol die naast het voorzitterschap veel andere openingen bood voor bestuurlijke overleggen.

Voor deze functie krijgt de gemeente Helmond rond de 60.000 euro voor ambtelijke ondersteuning en onkosten. Toen ik dus mijn eerste onkosten maakte ( 5 en 17 euro) dacht ik dat deze gedeclareerd konden worden op basis van bovenstaande vergoeding.

Dat bleek niet het geval en daarna heb ik dus geen onkosten meer gedeclareerd. Wel vond ik het bizar dat ik als wethouder een extra taak krijg met een vergoeding maar dat ik zelf alle onkosten moest betalen. Maar goed, het is zo. Dat verklaart in ieder geval mijn “fout” van 22 euro.

Daarnaast bestaat er binnen de gemeentebegroting een post Representatiekosten college. Deze kosten zijn tbv het onderzoek van BDO verdeeld over de verschillende portefeuillehouders, overigens zonder medeweten van de collegeleden. Dat betekent voor mij dat ik nogal wat kosten toebedeeld kreeg met drie verschillende portefeuilles. Waar ligt dat aan? Laat ik het toelichten!

Zoals wellicht nog bekend was ik in 2011, namens de gemeente Helmond, de trekker van Brainport de Slimste Regio. Dat jaar werden we ook de Slimste regio ter wereld. De totale kosten voor mijn reis naar New York en ook voor de ambtelijke ondersteuning werd op mijn conto geboekt. Maar ook de kosten van het bezoek van de jury uit Amerika zijn op mijn naam geboekt. Het was natuurlijk een zeer succesvolle missie met de verkiezing tot Slimste regio van de wereld maar het was zeker niet op persoonlijke titel, het was voor Brainport en Helmond!

Een jaar later was er een handelsdelegatie van de Brabantse steden naar China. Burgemeester Jacobs heeft gevraagd of ik de gemeente Helmond wilde vertegenwoordigen. Dat heb ik gedaan maar ook die kosten staan nu op mijn persoonlijk representatiekosten! Het was voor Helmond een succesvolle missie op het gebied van Automotive.

Verder staan op de lijst wat kleinere posten zoals het lidmaatschap van de gemeente Helmond voor Atlant Partnership en dergelijke. Dus zeker geen persoonlijk gedeclareerde onkosten.

Ik vind het uitermate onplezierig als een soort “Big Spender” neergezet te worden terwijl ik juist extra taken verricht om onze stad Helmond en onze regio, landelijk en internationaal uit te dragen. Daarnaast ben ik een bestuurder die juist de afgelopen jaren continu aandacht heeft gevraagd voor soberheid en ingetogenheid. Ik hoop dat dit een beter beeld geeft van de gemaakte kosten en gedeclareerde onkosten.

De afgelopen jaren heb ik meer dan alleen mijn (drie) portefeuilles op me genomen in het belang van onze stad. Dat heeft ook tot behoorlijk wat resultaten geleid waar ik trots op ben; we trots op mogen zijn.

Yvonne van Mierlo