Onrust Molenstraat / Noord Koninginnewal

De VVD Helmond is geschrokken van de berichtgeving over ernstige onregelmatigheden die zich de afgelopen tijd hebben voorgedaan op de Molenstraat en de Noord-Koninginnewal. De fractie heeft de hieronder gepubliceerde vragen aan de burgemeester en het college gesteld in voorbereiding op het debat dat maandagavond zal plaatsvinden.

Wij voelen ons als VVD Helmond  niet alleen enorm betrokken bij de veiligheid in de stad maar wij voelen ons ook mede verantwoordelijk voor het oplossen van de geschetste problematiek. Geweld en vandalisme kan en mag in iedere geval nooit getolereerd worden.

VRAGEN AAN HET COLLEGE BETREFFENDE ONRUST MOLENSTRAAT - NOORD KONINGINNEWAL.

Helmond, 22 februari 2014

Geachte Burgemeester, geacht College,

De VVD Helmond is vandaag enorm geschrokken van het krantenartikel in het Eindhovens Dagblad over overlast in de Molenstraat en Noord Koninginnewal. Graag
zou mijn fractie ter voorbereiding van de commissievergadering maandag de volgende vragen aan u willen voorleggen.

1. Klopt het dat er zich al langere tijd problemen voordoen op de Molenstraat/ Noord Koninginnewal?
2. Is er al een goede analyse van de oorzaken van de problematiek?
3. Heeft u in beeld wie degenen zijn die verantwoordelijk zijn voor de beschreven misstanden?
4. Weet u of er ook jongeren zijn betrokken en maken deze onderdeel uit van de top 30 probleemjeugd? Indien dit zo is, zitten zij dan niet al in een traject?
5. Zijn er indien er jongeren zijn betrokken, al gesprekken geweest met deze jongeren en hun ouders en zijn zij bij de politie/jeugdwerk ter verantwoording geroepen voor hun gedrag?
6. Is er aan deze jongeren reeds een bestuurlijke boete opgelegd?
7. Mochten deze jongeren niet tot de top 30 behoren, behoren ze dan tot de groep van 50 die wij in beeld hebben?
8. Zijn er de laatste weken extra politieagenten en stadwachten ingezet om de veiligheid in deze twee straten te waarborgen?
9. Zou er volgens u een verplaatsing van de problematiek hebben plaatsgevonden qua locatie?
10. Herkend u het geschetste beeld in het krantenartikel dat er ook sprake is van illegale drugshandel?
11. Indien dit zo is, waarom is dat dan niet aan de raad medegedeeld voorafgaande aan de discussie over de verruiming van de vestigingscriteria aangaande coffeeshops? Wij hadden hier dan beter op kunnen anticiperen.
12. Hebben de bewoners van de Ameideflat hinder ondervonden van het criminele gedrag van deze groep?
13. Zou dit onderwerp niet liever in de commissie ABA besproken worden? Volgens de politie betreft het hier niet per se jongerenproblematiek maar een veel breder openbare orde-vraagstuk.

Wij voelen ons als VVD Helmond fractie enorm betrokken bij de veiligheid in de stad en wij voelen ons ook mede verantwoordelijk voor het oplossen van de geschetste problematiek. Graag willen wij samen met u naar oplossingen zoeken voor dit probleem en hopen op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen, mee richting te kunnen geven in het debat.

Namens de VVD fractie

Joan Damen