Aanpak overlast

Maandagavond heeft het debat over de aanpak van de problemen op de Molenstraat en Noord Koninginnewal plaatsgevonden. Na een rondgang bij bewoners en ondernemers is voor ons duidelijk geworden dat de situatie daar behoorlijk uit de hand is gelopen. Bestuur en politiek hadden eerder en daadkrachtiger moeten optreden. Het is daarbij wel van belang dat raadsleden over de juiste gegevens beschikken en zou de politie daarin veel proactiever mogen zijn zodat we brandhaarden sneller kunnen benoemen en daar ook eerder qua beleid op kunnen sturen.

Naast het treiter gedrag van Marokkaanse jongeren vormt de illegale handel in drugs een groot probleem. Toch is de coffeeshop in de Wolfstraat gewoon open. Voor het voortzetten van het coffeeshop debat zal dus eerst in kaart moeten worden gebracht of en hoeveel extra coffeeshops nu een einde kunnen maken aan illegale handel of dat er misschien ook meerdere oorzaken aangepakt dienen te worden.

Ook zal er na een motie van de VVD en het CDA een centraal meldpunt voor overlast in de stad komen. Het melden nu is klant onvriendelijk en melders hebben veel te vaak het idee dat er niets met hun meldingen gedaan wordt. Dat is op zijn zachts gezegd zeer onwenselijk. Ook dient de raad over de juiste aantallen van meldingen en de opvolging daarvan op de hoogte te zijn. Dit is nu niet het geval omdat meldingen bij zowel politie, stadswachten en jongerenwerk binnenkomen.

De VVD heeft voorgesteld om camera's te plaatsen op de Molenstraat, parkeerplaats Kluisstraat en de Marktstraat naast de nachtwinkel en het gangpad langs de elektronicazaak. Ook hebben wij gevraagd om een poort te plaatsen in de gang tussen de Molenstraat en het parkeerterrein.

Daarnaast willen wij dat er gefouilleerd wordt en dat er een samenscholingsverbod in de Molenstraat komt. Gelukkig worden er ook maatregelen genomen bij de Aldi zodat ook daar een einde komt aan het stelen, bedreigen en treiteren van personeel.
De VVD heeft het verzoek gedaan om minimaal eens per maand geinformeerd te worden door de burgemeester over de veiligheidssituatie in de stad zodat er in de toekomst veel sneller en alerter gereageerd kan worden.