Nieuw college gepresenteerd

© Kees Martens

Op 22 april j.l. is het nieuwe college van wethouders voorgesteld aan de pers en werd tevens het concept coalitieprogramma gepresenteerd.
Het college van B&W van Helmond bestaat de komende periode uit zes wethouders: Erik de Vries en Nathalie van der Zanden (SP), Frans Stienen en Margreet de Leeuw (CDA), Yvonne van Mierlo (VVD) en Paul Smeulders (GroenLinks). Samen vullen zij 5,2 fte in. Dat betekent een beperkte stijging in formatie ten opzichte van het vorige college, dat tot de bestuurscrisis uit vijf fulltime wethouders bestond. De coalitiepartners denken hiermee recht te doen aan de nieuwe taken die de komende jaren door de decentralisaties op de gemeente afkomen. Tegelijk willen zij het goede voorbeeld geven door niet meer fte in te zetten dan echt nodig is.

De coalitiepartijen SP, CDA, VVD, Groen Links en Helmond Actief zijn zich ervan bewust dat de komende jaren financieel niet makkelijk zullen worden. Er stond al een stevige bezuinigingsronde voor de deur om de reeds ingeplande kortingen van de gemeentelijke middelen het hoofd te kunnen bieden. Daar komen de aanstaande decentralisaties, op het gebied van de jeugdzorg, de langdurige zorg en het participatiebeleid, nog bij. Deze decentralisaties gaan gepaard met stevige bezuinigingen vanuit Den Haag. Samen zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat, nog meer dan anders, er spaarzaam met de financiële middelen moet worden omgesprongen.

De VVD vindt het belangrijk om een coalitieprogramma in balans realiseren. Enerzijds oog en aandacht voor de mens en het sociale domein, anderzijds voldoende ruimte voor ondernemers en economische ontwikkeling in onze stad.
En dat alles met een gezonde financiële huishouding en geen verhoging van de lastendruk.
Dit betekent dat we de komende jaren verder gaan met de vraaggestuurde ontwikkeling van bedrijventerreinen waaronder Varenschut en BZOB.
Daarnaast gaan we onze visie op het Centrum herijken op basis van alle nieuwe ontwikkelingen en ook op Berkendonk zijn er mogelijkheden om ontwikkelingen te realiseren.

Daarnaast vinden alle partijen de bereikbaarheid van onze stad erg belangrijk. Daarom wordt onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen door slimme mobiliteit. Dit proces loopt parallel aan het onderzoek van de nut en noodzaak van de ruit.

Tot slot willen we vooral ook dereguleren. Minder regels voor onze ondernemers en vrijwilligers die onze stad dragen en uitbouwen.
Kortom een gebalanceerd programma waarin de verschillende pijlers goed in balans zijn.

VVD wethouder Yvonne van Mierlo gaat de komende vier jaar verder aan de slag met de portefeuille Economie, Werk & Inkomen, Arbeidsmarktbeleid en P&O.

De VVD kijkt uit naar de samenwerking de komende vier jaar met de coalitie- én oppositie partijen in de raad.