Ook internationale aandacht voor tegengaan spookfacturen

In navolging op de initiatiefwet tegen acquisitiefraude van de SP en de VVD, uit nu ook de Benelux haar zorgen over acquisitiefraude. De Benelux komt – na een enquête onder MKB/KMO-bedrijven – met een reeks aanbevelingen. De organisatie kent geen beslissingsbevoegdheid, maar adviseert de drie regeringen op het gebied van economische en grensoverschrijdende samenwerking.

Het secretariaat-generaal van de Benelux heeft een enquête gehouden onder ruim 1100 bedrijven en daaruit blijkt onder meer dat zij gemiddeld 3 tot 4 maal per jaar doelwit van oplichting zijn. De Benelux komt nu met een reeks aanbevelingen dien bedrijven in de toekomst beter moet beschermen. De geschatte schade voor het Nederlandse bedrijfsleven is 400 miljoen euro per jaar. Voor de Kamerleden Sharon Gesthuizen (SP) en Foort van Oosten (VVD) reden genoeg om een wet te maken waarbij acquisitiefraude wordt aangepakt. Beide Kamerleden zijn dan ook blij met de internationale aandacht die dit probleem nu krijgt.

Van Oosten: "Het onderzoek van de Benelux bevestigt opnieuw de noodzaak van stevige wetgeving die acquisitiefraude aanpakt. Reden te meer dat de initiatiefwet van de VVD en SP, die deze vorm van fraude bestrijdt, snel van kracht wordt. Want, Benelux onderzoek of niet, uiteindelijk gaat Nederland zelf over onze fraudewetgeving." De Kamerleden hopen dat hun wetsvoorstel nog dit najaar kan worden behandeld in de Tweede Kamer.

De beruchte ‘kleine lettertjes’, waardoor ondernemers vastzitten aan langdurige advertentieovereenkomsten tegen torenhoge kosten, zijn de Kamerleden van de SP en de VVD al jaren een doorn in het oog. Met de wet van Gesthuizen en Van Oosten kunnen ondernemers makkelijk onder een overeenkomst uit als ze erachter zijn gekomen dat die overeenkomst na een ‘misleidende mededeling’ tot stand is gekomen. De bewijslast ligt bij degene die de misleidende mededeling heeft gedaan en niet bij de gedupeerde ondernemer.