Peelgemeenten startklaar voor nieuwe WMO taken

Donderdag 2 oktober ondertekenden de wethouders van de zes Peelgemeenten en een van de zorgaanbieders de overeenkomsten voor de nieuwe Wmo-taken op het gebied van begeleiding. Ook andere zorgaanbieders kunnen de overeenkomsten nu tekenen. Daarmee zijn de Peelgemeenten er klaar voor om vanaf 2015 voor de inwoners van de Peelgemeenten begeleiding en dagbesteding te bieden. Dit werd tot nu toe door het Rijk geregeld via de AWBZ. Rond 1 november a.s. kunnen ook de zorgaanbieders die beschermd wonen, kortdurend verblijf en huishoudelijke ondersteuning bieden de overeenkomsten met de Peelgemeenten tekenen.

“Wij hebben er vertrouwen in dat de Peelgemeenten klaar staan om de inwoners die begeleiding nodig hebben op te vangen. Mensen moeten weten dat ze na 1 januari gewoon worden geholpen”, zegt Hans Dittner namens de Wmo-raden van de Peelgemeenten. De Wmo-raden namen als vertegenwoordigers van de cliënten deel aan het zogenoemde ‘bestuurlijk aanbestedingstraject’ dat leidde tot de overeenkomst. Tijdens dit traject zochten grote en kleine zorgaanbieders, welzijnsinstellingen, Wmo-raden, een zorgcoöperatie en de Peelgemeenten samen naar een werkwijze waarbij de zorgcontinuïteit gegarandeerd wordt en tegelijkertijd de bezuinigingen en innovaties worden doorgevoerd.

“Ik ben trots op het resultaat dat we gezamenlijk hebben bereikt”, vindt wethouder Jac Huijsmans van de gemeente Asten. “We hebben het zo met elkaar geregeld dat de zorg in januari 2015 doorgaat en dat niemand tussen wal en schip valt. Anderzijds gaan mensen wel merken dat de zorg en ondersteuning gaan veranderen. Het moet met minder geld, dus we moeten zoeken naar besparingen en nieuwe manieren om de ondersteuning vorm te geven. Dit biedt echter ook kansen op meer op maat gesneden ondersteuning.” Jürgen Feuerriegel van SMO Helmond tekende als eerste zorgaanbieder de overeenkomst en reageert namens de zorgaanbieders: “Hetis positief dat de Peelgemeenten de Wmo samen vorm geven en dat zij ons als zorgaanbieders nauw betrokken hebben bij dit proces. Om als overheid en zorgverleners de kwaliteit voor de burger te handhaven - terwijl het Rijk er minder budget voor beschikbaar stelt - zullen we gezamenlijk nieuwe vormen van ondersteuning moeten vinden.”

WAT IS BEGELEIDING?

Ongeveer 2600 inwoners van de Peelgemeenten maken gebruik van begeleiding. Het gaat onder meer om woonbegeleiding, individuele begeleiding, dagbesteding en kort verblijf voor bijvoorbeeld dementerende ouderen en mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Er zijn zo’n 100 zorgaanbieders die deze zorg op dit moment leveren in de Peelregio, waaronder grote aanbieders als SMO en GGZ en kleinere aanbieders zoals zorgboerderijen. Alle zorgaanbieders die in 2015 begeleiding willen leveren in de Peelgemeenten kunnen de overeenkomsten, die op www.peel6-1.nl staan, ondertekenen, mits ze tegen het gestelde tarief de zorg kunnen leveren en voldoen aan de voorwaarden die in de overeenkomsten staan.

BRIEF AAN CLIËNTEN

Als de zorgaanbieders die op dit moment begeleiding en dagbesteding bieden in Peelgemeenten de overeenkomsten tekenen, kunnen alle cliënten met een indicatie gewoon bij hun eigen zorgaanbieder blijven, zo lang hun indicatie in 2015 geldig is. Begin november krijgen alle inwoners in de Peelgemeenten die een indicatie hebben voor begeleiding en dagbesteding een persoonlijke brief. Daarin staat wat de verandering voor hen betekent en waar zij terecht kunnen met vragen.

ONTWIKKELAGENDA

Met de overeenkomst die zorgaanbieders en gemeenten vandaag tekenden is de overname van de zorg vanuit de AWBZ door de gemeenten geregeld. De komende periode zal in het teken staan van ontwikkeling en vernieuwing van de begeleiding. Jac Huijsmans: “We willen de nieuwe taken zo vormgeven dat de zorg betaalbaar blijft én zo dicht mogelijk bij huis beschikbaar is voor iedereen die dat echt nodig heeft.” Daarnaast willen we ook innovaties doorvoeren, bijvoorbeeld in de samenwerking tussen welzijn en zorg. In de overeenkomsten met de aanbieders is daarom een ontwikkelagenda opgenomen. Op deze ontwikkelagenda staan alle onderwerpen vermeld waar de partijen in de komende periode verder aan willen werken met elkaar.

AANBESTEDING WMO-TAKEN

De Peelgemeenten voeren ook aanbestedingstrajecten voor Kort Verblijf, Beschermd Wonen en Huishoudelijke ondersteuning. Hierover zijn de gemeenten en de zorgaanbieders nog met elkaar in gesprek. Op korte termijn (rond 1 november) kunnen ook deze overeenkomsten door de zorgaanbieders getekend worden.