De VVD-fractie in de Helmondse gemeenteraad heeft het college van B&W schriftelijke vragen gesteld over de gevolgen van het faillissement van Groupcard, de partij die samen met het Regionaal Energieloket verantwoordelijk was voor de uitvoering van de witgoedregeling voor minima.
In 2024 werd deze regeling opgestart om huishoudens met een laag inkomen te helpen bij de aanschaf van energiezuinige apparaten. Nu Groupcard failliet is verklaard, wil de VVD onder meer weten of de gemeente Helmond financiële schade heeft geleden, hoeveel inwoners nog wachtten op levering of afhandeling van hun aanvraag en of lokale leveranciers, die bij de uitvoering betrokken waren, zijn benadeeld.
De VVD wijst erop dat veel gemeenten financieel zijn geraakt door het faillissement van Groupcard. Opvallend is dat het college van Helmond de gemeenteraad niet actief heeft geïnformeerd over de mogelijke gevolgen. “Daarmee wekt het college de suggestie dat er in Helmond niets aan de hand is, terwijl dat allerminst zeker is,” aldus de fractie.
Ook wil de VVD weten op welke gronden de gunning aan Groupcard is gebaseerd, of er sprake was van een aanbesteding en hoe betrouwbaarheid en financiële positie zijn getoetst.
Daarnaast vraagt de partij of er contact is gezocht met andere getroffen gemeenten, zoals ’s-Hertogenbosch, dat juridische stappen overweegt.
De VVD verwacht op korte termijn een inhoudelijke reactie van het college.
Naar aanleiding van het faillissement heeft de VVD-fractie de volgende vragen:
- Heeft de gemeente Helmond financiële schade geleden door het faillissement van Groupcard? Zo ja, wat is de omvang?
- Hoeveel inwoners wachtten op het moment van faillissement nog op levering of afhandeling van hun aanvraag? Wat gebeurt er met deze aanvragen?
- Welke verantwoordelijkheid had de gemeente bij de keuze en aansturing van het Regionaal Energieloket en Groupcard? Acht het college die constructie verantwoord?
- Zijn er lokale leveranciers die schade hebben geleden, bijvoorbeeld door niet-betaalde leveringen? Om hoeveel partijen en welke bedragen gaat het?
- Nu de regeling per 1 juli 2025 is beëindigd: hoe borgt het college een zorgvuldige afwikkeling voor mogelijk gedupeerden?
- Hoeveel Helmondse huishoudens hebben van de regeling gebruikgemaakt? Graag gespecificeerd per type apparaat.
- Wat waren de totale kosten van de regeling, inclusief uitvoeringskosten?
- Wat is de totale energiebesparing die via de regeling is gerealiseerd? In hoeverre zijn de beoogde doelen gehaald?
- Wij gaan ervan uit dat deze regeling inclusief de uitvoering nog geëvalueerd wordt. Wanneer kunnen wij als raad deze evaluatie tegemoet zien, inclusief de onderdelen doelmatigheid en doeltreffendheid?
- Op welke gronden is de gunning aan Groupcard gebaseerd? Is er sprake geweest van aanbesteding of selectie en hoe zijn betrouwbaarheid en financiële positie getoetst?
- Waarom is gekozen voor uitvoering via het Regionaal Energieloket en Groupcard en niet voor uitvoering in eigen beheer of via bestaande lokale partners?
- Via de media moeten wij vernemen dat Groupcard als uitvoerder van het Regionaal Energieloket failliet is en dat diverse gemeenten hierdoor schade geleden hebben. Wanneer was u voornemens met een statement te komen over de mogelijke gevolgen voor onze eigen gemeente?
- We vernemen ook via de media dat de gemeente ‘s -Hertogenbosch juridische stappen onderneemt tegen de betreffende dienstverlener in de hoop nog iets terug te kunnen vorderen. Heeft u, wanneer wij mogelijk als gemeente ook schade hebben geleden, contact opgenomen met de gemeente ‘s-Hertogenbosch om hier gezamenlijk in op te trekken? Zo neen, gaat dit nog gebeuren?