Groene stadsring of verkeersinfarct?

Helmond gaat op de schop en het stadscentrum moet verkeersluw en toekomstbestendig worden. Om de inwoners op de hoogte te stellen van alle plannen, werd op 8 mei in de Cacaofabriek een informatiebijeenkomst gehouden. Deze sessie werd drukbezocht en een van de bezoekers was fractievoorzitter Theo Manders van VVD Helmond. Hij had na afloop een “hoop vragen” over de realiseerbaarheid van alle plannen en goot zijn zorgen in een opiniestuk.

Wat door het college werd aangekondigd als een belangrijke stap richting een verkeersluw en toekomstbestendig stadscentrum, mondde uit in een avond vol onduidelijkheid en kritische geluiden. Tijdens een drukbezochte informatiebijeenkomst in de Cacaofabriek bleek dat veel Helmonders zich zorgen maken over de gepresenteerde verkeersplannen, in het bijzonder over de zogeheten ‘groene stadsring’.

Uit de projecties die werden getoond, bleek dat het verkeer in meerdere woonstraten juist fors zal toenemen. De Julianalaan zou volgens de plannen dagelijks ruim 18.000 auto’s te verwerken krijgen, de Oostende 16.100 en de Zuidende 13.000. Ook de Beatrixlaan, het Noordende en de Kromme Steenweg zouden rekenen op meer verkeersdrukte. Bewoners reageerden verbaasd en ontstemd; de beloofde ‘ontlasting’ van het centrum lijkt in de praktijk vooral een verplaatsing van het probleem.

Smiley

Een opvallend moment was de introductie van een ‘smiley’ als visueel signaal van positieve effecten. Dit werd door veel aanwezigen ervaren als simplistisch en misplaatst. Wie met smileys beleid maakt, neemt bewoners niet serieus.

Verschillende varianten passeerden de revue: eenrichtingsverkeer, vrachtverboden en het ‘knippen’ van wegen. Maar in bijna alle gevallen bleef onduidelijk hoe de totale verkeersdruk daadwerkelijk afneemt. Veel maatregelen vragen bovendien nog om nader onderzoek, terwijl bewoners nu al om duidelijkheid vragen.

Ernstige zorgen
Tijdens de bijeenkomst werd zelfs geopperd dat de meest voor de hand liggende optie – het heroverwegen van de hele aanpak – niet serieus op tafel ligt. De suggestie van een aanwezige dat ‘afzien van de plannen’ wellicht het beste zou zijn, werd door de wethouder niet ontkend.

VVD Helmond maakt zich ernstige zorgen over de manier waarop het college deze plannen presenteert. De term ‘groene stadsring’ mag dan vriendelijk klinken, voor veel bewoners betekent het in de praktijk een forse toename van verkeersdrukte in hun straat.

Kloof vergroot
Het college lijkt vooral bezig met kaarten en tijdlijnen, maar vergeet de werkelijkheid op straat. De kloof tussen beleid en beleving wordt met deze plannen alleen maar groter. De vraag is dan ook niet meer of de plannen moeten worden herzien, maar wanneer. Komt de coalitie nog op tijd tot inkeer, of blijft ze vasthouden aan de kalender, ten koste van gezond verstand?

Opvallend genoeg gaf de wethouder zelf aan dat er meer tijd nodig is om de impact van de plannen goed te kunnen beoordelen. Van een ‘versnellingsagenda’ is dus allang geen sprake meer. Zeker niet nu bewoners langs de zogenoemde ‘groene stadsring’ zich voorbereiden op juridische procedures en verzet. Daarmee lijkt het onvermijdelijk dat een definitief besluit pas na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 zal vallen.