Geachte voorzitter,
Allereerst
wil onze fractie alle ambtenaren bedanken voor hun inspanningen bij het
beantwoorden van de vele vragen die we gesteld hebben om meer duidelijkheid te
krijgen. We willen ook opmerken dat de opmaak van de begroting
duidelijk is verbeterd.
Bij de voorjaarsnota
waren we als VVD-fractie nog redelijk optimistisch over de
uitgangspunten voor de aanstaande begroting. Helaas is dit optimisme bij de
uiteindelijke meerjarenbegroting 2025-2028 deels omgeslagen in bezorgdheid.
Onze fractie
is blij dat het college middelen heeft gereserveerd voor de
noodzakelijke vernieuwing van de sportaccommodaties van Hockeyclub
Helmond en RKSV Mierlo-Hout. Ook waarderen
wij het besluit om meer regie te nemen via een actieve grondpolitiek
en de keuze om Brainport Smart District los
te laten. We ondersteunen de focus op een meer realistisch
nieuw Brandevoort, dat inclusief voorzieningen aansluit bij de
bestaande architectuur, van harte. Verder zijn we positief over de substantiële
investeringen in onderwijshuisvesting. Trots zijn we ook
dat het eerste Helmondse Burgerberaad in aantocht is.
Ondanks deze
positieve ontwikkelingen, blijven onze zorgen groot.
In de reactie op de voorjaarsnota gaven we al aan dat de achterstand aan
investeringen per 1 januari 2024 162 miljoen bedroeg en dat we als organisatie
maar maximaal 25 miljoen per jaar aan investeringen kunnen wegzetten! Vandaar
ons pleidooi: "Stop met nieuwe plannen, focus op het uitvoeren van
de bestaande plannen, daarom pleiten we voor een tweejarige 'beleidspauze”
Een beleidspauze is geen stilstand, maar een noodzakelijke adempauze om bestaande
plannen eindelijk tot uitvoering te brengen.
De programmabegroting roept daarnaast vraagtekens op bij keuzes die volgens
ons te veel op de schouders van de Helmondse burger worden afgewenteld.
We bespreken hier kort de 4 belangrijkste punten!
1.
Een dure rekening voor de Helmondse burger
Het is
zonneklaar dat deze begroting een duidelijke rood-groene signatuur heeft. Het
college kiest ervoor huiseigenaren en autobezitters in Helmond te belasten om
gaten in de begroting te dichten. Terwijl veel huishoudens en ondernemers het
al moeilijk hebben, kiest dit college ervoor om parkeertarieven met 9% en de
OZB met 11% te verhogen. "De lasten stapelen zich op als bakstenen,
maar de Helmondse burgers mogen niet de fundering zijn van zwak financieel
beleid."
Onze fractie
waarschuwde eerder al voor financieel zwaar weer en drong aan op een
zuiniger beleid. Deze begroting bewijst echter dat het college de koers niet
heeft bijgesteld. De extra lasten worden simpelweg doorgeschoven naar
onze inwoners – een keuze die voor ons onbegrijpelijk is. Het ED meldt dat
wethouder De Kort ‘hoopt’ op extra steun van het Rijk.
Voorzitter, “hoop is geen beleid, het is de voorbode van uitgestelde
teleurstelling.”
Om die reden komen wij met een Motie Analyse Bezuinigingsopties Gemeenschappelijke
Regelingen en de Motie Parkeren Blauwe zone.
2.
Het sociaal domein: een tikkende tijdbom
De kosten
binnen het sociaal domein rijzen de pan uit, en er is vaak weinig zicht
op de effectiviteit van de vele projecten. Dit college lijkt geen
adequaat antwoord te hebben op deze uitdaging en stelt voor om de indexering op
0% te zetten.
Dit voelt als een typisch 'kaasschaaf'-beleid, dat misschien op korte termijn
werkt, maar structureel niets oplost. We zouden dus keuzes
moeten maken op basis van wat werkt! Vandaar o.a. onze motie: Verplichte
Implementatie van SMART-geformuleerde KPI's in Beleidsdocumenten.
Ook het plan om tekorten in het ene domein te dekken met middelen uit een
ander domein (wat notabene ingaat tegen onze eigen financiële
verordening) roept vragen op: waarom pakt het college de oorzaak niet aan
in plaats van telkens nieuwe gaten te vullen?
Het is alsof je geld tekortkomt voor vakantie en dat geld weghaalt bij het het
onderhoud van je huis en auto. “Voor nu lijkt even de zon te schijnen, maar
op de lange termijn betalen de Helmonders hiervoor de rekening.” Motie
Handhaving uitgangspunten financiële verordening m.b.t. tekorten binnen de
verschillende domeinen.
3.
Woningbouw: stilstand en een mismatch met de markt?
Voor 2023
had het college nog hoge ambities met 900 nieuwe woningen. Maar voor dit jaar
zou de teller blijven steken op 400 (of we dat halen is nog maar zeer de
vraag), en voor 2025 worden slechts 200 woningen verwacht. Helmond presenteert
zich als een stad met grote bouwambities, maar de realiteit blijft achter. Wij
en een aantal andere oppositiepartijen gaven afgelopen jaar al aan dat de bouwambities
tegen beter weten in veel te hoog gegrepen waren.
We zien nu inderdaad dat plannen, onder andere door te ver doorgeschoten
regelgeving en ellenlange procedures, zelfs gestopt worden! Bouwondernemers
haken af... is het dan niet de hoogste tijd voor een herbezinning van de
ingeslagen weg?
Makelaars
melden wel honderden reacties op elke vrijesectorwoning die op de markt komt,
een teken dat de behoefte aan dit soort woningen heel groot is. Of willen we
dat de jonge Helmondse gezinnen hun droomhuis met tuintje en auto voor
de deur in de toekomst in Deurne gaan zoeken? Is de vraag naar kleine
appartementen echt zo groot als de plannen ons doen geloven, bouwen we hier
niet voor toekomstige leegstand?
“Van slimme stad naar slimme keuzes: zonder focus verliezen we ons in
onrealistische ambities.”
Maar wat dat betreft roep het fonds van 10 miljoen euro voor meer focus
op de woningbouw wel veel vragen op. Vooral door het ontbreken van een
duidelijk plan. Er worden beloften gedaan, maar de concrete uitwerking
ontbreekt.
Het argument dat dit fonds mogelijk is omdat we een goede weerstandsratio
hebben, houdt naar onze mening geen stand; met datzelfde argument zou elke
uitgave gerechtvaardigd kunnen worden. Bovendien verminderen geoormerkte gelden
in zo'n fonds de noodzakelijke flexibiliteit van de begroting – ‘flexibiliteit
die we de komende tijd juist hard nodig zullen hebben gezien het naderende
'ravijnjaar'.
4. Bezuinigingen en verlies aan ambtelijke kwaliteit
Onze fractie
maakt zich grote zorgen over de bezuinigingen op het personeelsbestand. Door
het vertrek van ervaring en kennis dreigt een verdere onderbezetting, wat leidt
tot een verlies van kwaliteit en snelheid in de dienstverlening. We zien
bijvoorbeeld nu al een aanzienlijke stijging van te laat behandelde
bezwaarschriften. Gezien de vele ambities die er nu zijn, is dit een zeer
ongewenste ontwikkeling. In plaats van de ambities te beperken of te investeren
in versterking van het ambtelijke apparaat, kiest het college voor een
bezuiniging van 2,6 miljoen euro op het personeel, verpakt als 'structurele
taakstelling'. ‘Het college heeft te grootse, en niet realistische ambities
en snijdt zichzelf verder in de vingers door op medewerkers te korten.’
Het lijkt erop dat raadsvragen niet eens meer tijdig en volledig kunnen worden
beantwoord, terwijl het college zich in stilzwijgen hult.
Samenvattend wil de Helmondse VVD onze zorgen benadrukken over: de extra financiële lasten die de burgers opgelegd krijgen, de stijgende kosten en het ontbreken van heldere keuzes in het sociaal domein, en een gebrek aan uitvoerbare woningbouwambities. De VVD-fractie pleit voor een beleidspauze om bestaande plannen te realiseren en uitstel van nieuwe plannen. Daarnaast hebben we kritiek op de bezuinigingen op het ambtelijk personeel, wat leidt tot kwaliteitsverlies in de dienstverlening.
Tot slot (zie ook de bijlage) wil
de VVD fractie (naast eerder genoemde) nog de volgende moties en amendementen
indienen:
Amendement; Urban, geen woorden maar daden.
Motie Uitvoeringsprogramma veiligheid.
Motie Bladkorven.
Motie Burgerinitiatief speelvoorziening Heebergsvoort.
Motie Realisatie van eeuwigdurende grafrust zonder geloofsgebonden
beperking.
In de tekst genoemde moties:
Motie Bezuiniging Gemeenschappelijke Regelingen
Motie Handhaving uitgangspunten financiële verordening m.b.t. tekorten
binnen de verschillende domeinen. Uitgangspunt financiële verordening!
Motie: Verplichte Implementatie van SMART-geformuleerde KPI's in beleidsdocumenten.
Motie Parkeren Blauwe zone.