Geen woorden, maar URBAN

Urban Sports & Culture zijn van grote waarde voor onze stad. Deze moderne en dynamische vormen van sport en cultuur bieden jongeren een laagdrempelige manier om actief en creatief te zijn en deel te nemen aan de samenleving. Ze bevorderen de fysieke en mentale gezondheid en pakken beweegarmoede aan. Bovendien zorgt urban voor sociale cohesie, doordat ze jongeren uit verschillende achtergronden samenbrengen in een positieve en inclusieve omgeving. Voorbeelden van urban zijn skateboarden, BMX, freerunning, street dance, graffitikunst en rap battles. Deze activiteiten geven jongeren een platform om hun talenten te laten zien en hun passie te volgen.

© Gijs de Ruijter

Achterop geraakt

Helaas moeten we constateren dat Helmond op dit gebied ver achterloopt in vergelijking met andere steden, zowel binnen de B5-gemeenten als daarbuiten. Terwijl steden als Eindhoven, Den Bosch en Tilburg, maar ook dorpen zoals Lieshout en Gemert/Bakel snel hebben uitgebreid, blijft Helmond helaas achter. Dit wordt erkend door onze eigen wethouders, die regelmatig het belang van urban benadrukken en het omarmen als speerpunt in het gemeentelijk beleid. Toch zien we in de praktijk te weinig vooruitgang. Initiatieven blijven hangen in plannen en beloftes, zonder dat er voldoende concrete stappen worden gezet om deze te realiseren.

Structurele ondersteuning

Een recent lichtpuntje is de geplande realisatie van een freerunning parcours in het 25 Septemberpark (rondom de Watertoren), mede dankzij de inzet van inwoners, onze urban kwartiermaker en politieke partijen zoals VVD Helmond en Lokaal Sterk. Dit project, dat oorspronkelijk niet eens in de gemeentelijke plannen voorkwam, toont aan wat er mogelijk is wanneer er daadwerkelijk actie wordt ondernomen. Maar dit is slechts een begin. De zeer actieve urban community in Helmond, vertegenwoordigd door organisaties zoals Urban Matterz en stichting Rauw i.o., verdient meer dan incidentele successen. Urban Matterz heeft urban en Helmond op de regionale, landelijke en zelfs internationale kaart gezet met geweldige, inclusieve festivals. Ze verdienen een structurele en substantiële ondersteuning die past bij hun jarenlange inzet en enthousiasme.
We kijken uit naar de opiniërende commissievergadering in Helmond over urban, die in augustus 2024 plaatsvindt. In september/oktober komt er een voorstel naar de gemeenteraad voor de locatie van een urban sportpark/pumptrack. Dit is een kans voor de wethouders en het college om te laten zien dat hun woorden omgezet kunnen worden in daden. Het is een kans om nog in 2024 de urban faciliteiten en activiteiten in Helmond op een niveau te brengen dat past bij de ambities van onze stad en de behoeften van onze jongeren.

Inhaalslag

Helmond kan niet langer genoegen nemen met mooie woorden. Het is tijd voor een inhaalslag. Laten we samen werken aan een stad waarin Urban Sports & Culture floreren en waarin onze jongeren de kansen en faciliteiten krijgen die ze verdienen.
Ambities kosten geld. Dit is een simpele maar onontkoombare waarheid. Vanuit de urban community wordt duidelijk aangegeven dat het huidige budget voor 2025 en verder niet voldoet. Om de beloften en plannen waar te maken, moet er geïnvesteerd worden. Zonder voldoende financiële middelen zullen de prachtige ambities van de gemeente slechts mooie woorden blijven. De tijd voor daden is nu.

Gijs de Ruijter
Burgercommissielid