Column Rick Koolen

Een stad zonder visie is als een schip zonder kompas. Het drijft doelloos rond, onzeker waar het naartoe gaat. In Helmond hebben we geen gebrek aan visies. We hebben de Mobiliteitsvisie, Erfgoedvisie, Visie Stationskwartier, Woonvisie, Visie op Wonen Welzijn en Zorg, Cultuurvisie en de Visie FoodTech Brainport. Op papier klinken deze plannen als de perfecte route naar een betere toekomst. Maar de vraag is: hoe realistisch zijn deze visies?

Allereerst, het maken van een visie kost tijd. Veel tijd. En zoals inmiddels wel duidelijk is geworden kampt de gemeente Helmond met een groot te kort aan capaciteit. Zo stonden er volgens het Eindhovens Dagblad in mei dit jaar nog 62 vacatures open bij de gemeente Helmond. Niet veel later sprak het Helmondse college zelfs uit dat er komende jaren behoefte is aan 288 nieuwe medewerkers, boven op het huidige aantal van 642. Waarom zouden we de huidige gematigde capaciteit blijven inzetten voor het schrijven van visies, waarop vervolgens nog eens uitvoeringsplannen moeten worden geschreven voordat er kan worden uitgevoerd?

Zelfs als we het tekort aan ambtenaren buiten beschouwing laten, is het zorgwekkend dat deze visies vaak zonder financiƫle onderbouwing worden gepresenteerd. Hoe kunnen we plannen maken voor de toekomst als we geen idee hebben van de kosten?

Bovendien lijken veel van deze visies onrealistische dromen te schetsen zonder concrete doelen. Neem bijvoorbeeld de Mobiliteitsvisie. Het idee van een stad zonder verkeersopstoppingen en met schone lucht is geweldig. Maar zonder een duidelijk stappenplan en financiering, blijft het bij een droom.

Hetzelfde geldt voor de Erfgoedvisie. Ons erfgoed is van onschatbare waarde, maar hoe gaan we het beschermen en promoten? Wat zijn de stappen? En belangrijker nog, hoe gaan we het financieren?

De Visie Stationskwartier spreekt van een bruisend hart van de stad, maar zonder concrete plannen en financiering blijft het een wens. En zo kunnen we doorgaan met de Woonvisie, de Visie op Wonen Welzijn en Zorg, de Cultuurvisie en de Visie FoodTech Brainport.

Het probleem is niet dat we visies hebben. Het probleem is dat deze visies vaak lijken op luchtkastelen: mooi om naar te kijken, maar onmogelijk om te realiseren.

Als gemeente hebben we de verantwoordelijkheid om realistisch te zijn. We moeten plannen maken die haalbaar zijn, met duidelijke stappen en financiering. We kunnen niet blijven dromen zonder actie. En we kunnen zeker geen plannen maken zonder financiƫle onderbouwing.

Rick Koolen

Raadslid VVD Helmond