Is het afgelopen en uit voor de Helmondse UITAGENDA?

De VVD Helmond vindt het belangrijk dat de papieren Uitagenda op veel verschillende plaatsen in de stad verspreid wordt, daar dit een positieve manier om de mensen die onze stad willen bezoeken te informeren, over wat er allemaal te doen is in Helmond. Men neemt heel gemakkelijk een folder mee, en voorziet de bezoekers van de hotels, musea, restaurants en winkels van alles wat er in de stad te doen is.

De VVD fractie Helmond heeft naar aanleiding van opmerkingen en signalen van allerlei verschillende ondernemers uit de stad, over het stopzetten van de papieren Uitagenda, per 1 januari 2023, de volgende vragen gesteld aan het College.

1) Is het College ervan op de hoogte dat de papieren Uitagenda gaat verdwijnen vanwege bezuinigingen?

2) Is het College ervan op de hoogte dat deze papieren Uit-agenda gretig aftrek vindt en veel gelezen wordt. Ook door de toeristen die niet digitaal vaardig zijn.

3) Is het College ervan op de hoogte dat een papieren versie van de Uit-agenda meer PR-opbrengst heeft dan welke andere digitale variant dan ook, simpelweg omdat deze bij veel instellingen en bedrijven op zichtbare plekken te verkrijgen is, opvalt en daarmee een stukje promotie is voor de stad?

4) In Helmond wordt sinds het jaar 2017 toeristenbelasting geheven. De opbrengst van deze belasting behoort aangewend te worden voor de versterking van de toeristische en recreatieve aantrekkingskracht van Helmond. Draagt deze papieren Uitagenda volgens het college niet bij tot deze doelstelling? 

5) Aangezien klaarblijkelijk met de opbrengsten vanuit de toeristenbelasting andere dingen worden gedaan dan het versterken van de toeristische en recreatieve aantrekkingskracht, overweegt het college de toeristenbelasting op termijn af te schaffen?

6) Is het college het met de VVD eens dat een bezuinigingsopgave op deze specifieke Uit-agenda niet wenselijk is omdat de kosten van de Uit-agenda gedekt zijn vanuit de geheven toeristenbelasting?

7) Is het college het met de VVD eens dat een bezuiniging op stadsmarketing niet mag leiden dat de doelstellingen vanuit de opbrengst van de toeristenbelasting teniet worden gedaan en daarmee ondernemers in de kou gezet worden?

8) Kan het college aangeven wat de opbrengsten van de toeristenbelasting de afgelopen 5 jaar zijn geweest en waar de opbrengsten gespecificeerd aan uitgegeven zijn?

9) Helmond Marketing gaat ook de VVV- functie overnemen. Hoe gaat Helmond Marketing deze extra taak met succes vervullen, wanneer zij met de huidige budgetten klaarblijkelijk al niet uitkomen?

Jeanne Janssen