BSD stagneert door onbehoorlijk bestuur?

BSD stagneert door onbehoorlijk bestuur? HELMOND – VVD Helmond heeft concrete aanwijzingen dat het prestigieuze bouwproject 40 KavelLAB van Brainport Smart District in Brandevoort ernstig stagneert. In een brief van de pioniers wordt gesproken van onbehoorlijk bestuur door het college van gemeente Helmond. De partij voelt verantwoordelijk GL-wethouder Arno Bonte hierover deze week aan de tand door middel van raadsvragen.

In de Helmondse wijk Brandevoort, wordt de wijk van de toekomst ontwikkeld door de gemeente Helmond met Stichting Brainport Smart District (BSD). Joyce Willems-Kardol van de VVD is ingeschakeld door de eerste deelnemers aan het innovatieve wijkje 40 KavelLAB ten noorden van de Helmondse wijk Brandevoort. De auteurs ervan zeggen te spreken namens “alle pioniers”. De stagnerende voortgang van de bouwprojecten baart hen zorgen, alsmede de samenwerking met gemeente Helmond en de stichting Brainport Smart District (BSD). In de brief van medio november eisten ze helderheid. Die is er nog steeds niet.

Belofte
Hun grootste frustratie: de grondtransacties zijn nog steeds niet rond. Dit druist volgens hen in tegen de belofte die in mei van dit jaar is gedaan, die erop neerkomt dat de kandidaat-bewoners hun grond kunnen aankopen zodra aan enkele “randvoorwaarden” is voldaan. Volgens de woordvoerders van 40 Kavellab, ook wel ‘Slimste wijk ter wereld’ genoemd, waren er diverse gegadigden die al in juni hun zaakjes op orde hadden.

Met dit laatste zouden de gemeente Helmond en de stichting BSD zich niet houden aan de gesloten samenwerkingsovereenkomst. Daarin staat dat kandidaat-bewoners meteen na het voldoen aan de randvoorwaarden een grondkoopovereenkomst kunnen tekenen. Deze is nodig om de financiering van het bouwproces rond te kunnen krijgen.

Risico’s
In een gesprek met de zogeheten pioniers begin oktober benadrukte GroenLinks-wethouder Bonte de beloftes te zullen nakomen. Ook zegde hij toe de communicatie van gemeente Helmond en stichting BSD richting de aspirant-kopers te zullen verbeteren. Twee maanden later verkeren zij nog steeds in grote onzekerheid en zijn hun risico’s groot. Genoemd worden onder andere oplopende bouwkosten, lastig te vinden bouwpersoneel, toenemende rentepercentages op de hypotheekmarkt en de kans dat 40 Kavellab-deelnemers afhaken, met alle financiële gevolgen van dien.

Onbehoorlijk bestuur
Ook veel belangrijke informatie ontbreekt nog, ondanks verzoeken van 40 Kavellab om duidelijkheid te verschaffen. Het gaat hierbij om onder meer de redactionele inhoud van de koopovereenkomst, de status van het huishoudelijk reglement en details over het watersysteem en de infrastructuur in de nieuwe wijk. Door de toekomstige bewoners wordt in de brief dan ook gesproken van onbehoorlijk bestuur door het college van gemeente Helmond en onzorgvuldig handelen door BSD.

Joyce Willems-Kardol