VVD Helmond is ook dé partij voor de dieren

HELMOND – Eén wethouder voor dierenwelzijn, meer duidelijkheid voor Helmonders die worden geconfronteerd met dierenleed, en ruim baan voor innovatieve bedrijven die dierproefvrijonderzoek mogelijk maken. Een greep uit de wensen van VVD Helmond om dierenwelzijn veel meer prioriteit te geven. Joyce Willems-Kardol, nummer twee op de VVD-kandidatenlijst: “Nu ís er in Helmond niet eens een dierenwelzijnsbeleid.”

© Theo Manders

Niet dat het in andere gemeenten per se beter gaat, maar als een Helmonder op straat een gewonde kat of verdwaalde hond aantreft, is de kans groot dat hij of zij niet weet wie moet worden benaderd om te hulp te schieten. Terwijl gemeenten verplicht zijn om gewonde of verdwaalde dieren op hun grondgebied de helpende hand te bieden. Willems-Kardol: “Ik lees het vaak op de Helmondse Facebookpagina’s. Laatst liep er een wild zwijn rond. Ja, wie bel je dan? Of het nou een telefoonnummer moet zijn dat prominent op de gemeentelijke website staat, ik vind dat de gemeente in elk geval íets moet inrichten.”

Diervriendelijke gemeente
De onduidelijkheid hierover toont volgens Willems-Kardol aan dat er meer regie moet komen van gemeentelijke kant. Daarom pleit ze ervoor om dierenwelzijn onder te brengen bij één wethouder, in plaats van verspreid op het bordje liggen van meerdere wethouders. “Hoe vaak zie je niet dat de dierenambulance of asiel een inzamelingsactie moet houden om een gewond dier te laten opereren? Te triest voor woorden. Het is de wettelijke plicht van gemeenten om voor deze dieren te zorgen.” De VVD ziet graag dat er tenminste voldoende geld is om die wettelijke taak uit te voeren en Helmond met haar ‘kattenmeppers’ imago er naar streeft de diervriendelijkste gemeente van Nederland te worden, waar Zwolle deze titel in 2021 won. Met een betere opvang van (zwerf)dieren. Betere preventie, informatie, educatie en communicatie. Dierenwelzijn en mensenzorg. En tot slot hondenbeleid en handhaving.

Dierproefvrije innovaties
Voor haar aansluiting bij VVD Helmond was Willems-Kardol 8 jaar lang PVV-Statenlid in de provincie Noord-Brabant. Daar is het haar gelukt om de innovatiekracht en economische middelen van de provincie te laten bundelen in plannen om het aantal dierproeven te verminderen en uiteindelijk overbodig te maken. Pivot Park in Oss en de Technische Universiteit Eindhoven hebben hun steun toegezegd en zelfs de minister voor Landbouw was vol lof over het initiatief van Willems-Kardol die het Brabantse balletje aan het rollen heeft gebracht. De minister wilde zelfs landelijk concrete acties zien op innovatie om dierproeven tot het verleden te laten behoren.

De nieuwkomer op de VVD-lijst ziet graag dat Helmond ruim baan maakt voor innovatieve bedrijven die dierproefvrijonderzoek mogelijk maken. “Het past in het Brainport gedachtegoed en de gemeente zou deze bedrijven bijvoorbeeld kunnen clusteren op haar grondgebied.”

De VVD is binnen onze gemeente dé partij voor de dieren met een heel hoofdstuk dierenwelzijn in het verkiezingsprogramma
Zo pleit VVD Helmond om de ganzenoverlast aan het Piet van Bokhovenpad tegen te gaan voor een diervriendelijke oplossing in plaats van afschieten. Het complete verkiezingsprogramma staat op de website van VVD Helmond.