Steun bij roep om één horecaloket

VVD Helmond steunt de smeekbede van Helmondse horecaondernemers om bij de gemeente één loket en daarmee één aanspreekpunt voor horecaondernemers in te richten.

Snelle afhandeling
Zo’n aanspreekpunt, bij voorkeur iemand met grote horeca-affiniteit, zou bijvoorbeeld kunnen helpen bij het proactief en op de juiste manier invullen van vergunningen. Of bij een snelle afhandeling van horecavragen over terrasuitbreiding, veiligheid, geluidsoverlast of het organiseren van een evenement.
Dat het gaat om een smeekbede klinkt wellicht enigszins pathetisch, maar de woordkeuze zit er weinig naast gezien het feit dat horecaondernemers al zeker tien jaar om een horecaloket vragen. Sindsdien is er wel iets verbeterd, zegt de bekende Helmondse horecaondernemer Björn van de Brug, maar het kan allemaal veel makkelijker en efficiënter.
In het centrum van Helmond zijn al gauw zo’n honderd horecaondernemers gevestigd. “Een gemiddelde ondernemer zit al snel aan tien of meer vergunningen, denk aan: terrasvergunning, kansspelvergunning. Eén van de problemen is dat de looptijd verschillend is – de ene keer een jaar, dan weer twee of vier jaar. Dat is niet meer bij te houden en kan veel efficiënter.”

Hulp bij invullen formulieren
De horecaondernemer ziet ook graag dat de gemeente zich behulpzamer opstelt. “Als je een vergunning verkeerd hebt ingevuld, wat vanwege de complexiteit van de materie snel gebeurt, dan krijg je de vergunning teruggestuurd met de mededeling: fout. Het zou fijner zijn als het gemeentelijk aanspreekpunt fungeert als een brug en belt met de vraag: kan ik je van dienst zijn bij het invullen? Mooie ideeën blijven nu liggen omdat we gewoon niet weten waar te beginnen, en bij welke afdeling.”

VVD: meer ruimte voor horeca
Van de Brug heeft de lokale VVD-fractie in elk geval aan zijn zijde. Behalve dat de partij pleit voor één loket, moeten horecaondernemers in de stad veel meer de ruimte krijgen, vindt VVD-lijsttrekker Theo Manders. “De strikte scheiding tussen horeca en detailhandel is niet meer van deze tijd. Wij willen dat horecabedrijven hun producten kunnen verkopen aan hun gasten en dat ook winkeliers hun klanten als gast kunnen ontvangen. Horecabedrijven moeten makkelijker in leegstaande panden kunnen die op papier niet voor horeca zijn bestemd. Daarnaast moet de uitbreiding van terrassen ook na de coronaperiode gehandhaafd blijven”, zegt hij.

Overdekt terras
VVD pleit in haar verkiezingsprogramma ook voor onderzoek naar een overdekt terras naar Eindhovens voorbeeld. In de Lichtstad worden terrassen overkapt met een tientallen meters lange glazen iglo. Hierdoor zitten bezoekers er ook in de winter warmpjes bij.