Brandbrief aan onze minister president

De Peelgemeenten doen een klemmende oproep op Den Haag om perspectief te bieden voor ondernemers in niet essentiële sectoren! Daarom werd onderstaande brief gestuurd naar onze minister-president.

Geachte minister-president, ministers van EZ en VWS,

Dit kan zo niet meer. De sluiting van de niet-essentiële winkels is voor ondernemers niet meer vol te houden. Zij zien met lede ogen toe hoe publiek online winkelt of gaat winkelen vlak over de grens. De horeca is al heel hard geraakt, maar op deze manier gaan gezonde retail bedrijven ook onnodig ten onder en blijven ondernemers met grote schulden achter. Ook met enorme mentale gevolgen, ook voor hun partners en gezinnen.

In de Peelgemeenten is in de afgelopen dagen op verschillende manieren door ondernemers uiting gegeven dat de rek er helemaal uit is. Zo stond het Marktplein in Asten afgelopen dinsdag vol met ondernemers die letterlijk en figuurlijk in hun hemd staan, heeft de gemeente Someren op dezelfde dag een ludieke protestactie ondersteund door “hun ondernemers niet in de kou te laten staan met een vlog gericht aan Mark Rutte” en heeft een winkel in Deurne een week lang enkele kledingrekken – geheel Coronaproof - uit protest buitengezet én was er een indringend interview in het Eindhovens Dagblad van een Helmondse ondernemer die aangeeft: “Aan het einde van de maand trek ik tegenwoordig mijn creditcard leeg. Van dat geld betaal ik mijn hypotheek en personeelskosten. Ik heb in januari in al mijn 5 winkels 650 euro omgezet.” Dit zijn enkele voorbeelden van noodkreten die de laatste tijd meer en meer gehoord worden in gesprekken met ondernemers uit de zogenaamde “niet-essentiële sector”. Zij worden zowel financieel als mentaal hard geraakt. Starters moeten het opgeven en de financiële steun is onvoldoende. In teveel gevallen zorgen de criteria, die aan de steunmaatregelen gekoppeld zijn, ervoor dat men daarvoor niet in aanmerking komt. Met name starters, die waardering voor hun lef en durf verdienen, worden niet of onvoldoende gecompenseerd. Jammer!

De coronapandemie is helaas nog niet uitgewoed. Ook wij, de colleges van B&W van de Peelgemeenten (Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Asten, Someren en Laarbeek) en haar ondernemers kijken met grote bezorgdheid naar de huidige besmettingscijfers. Maar toch zien we kansen genoeg om ook de niet-essentiële winkels de deuren weer te laten openen.