VVD pleit voor slimme camera’s en wijkgerichte veiligheid

HELMOND – VVD Helmond maakt zich hard voor de inzet van slimme camera’s in onder meer het stadscentrum en in de buurt van het station. Ook wil de partij het de Helmondse Bevolking gemakkelijker maken om meldingen van criminaliteit door te geven aan de wijkagent of de buitengewoon opsporingsambtenaar.

Burgerlidcommissielid Carlo Vereijken van VVD Helmond liet dit weten tijdens een zogeheten buurtpreventieavond die onlangs plaatsvond in het Speelhuis. De liberalen presenteerden hierbij hun plannen om Helmond na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar maart veiliger te maken.

Samenwerking

Vereijken: “Wij vinden dat er onder andere op het gebied van veiligheid niet mag worden bezuinigd. Daarom vinden we het belangrijk dat Helmond ook moet inzetten op slim cameratoezicht in de openbare ruimte nabij het centrum, op de stations en daar waar nodig. Ook zijn we van mening dat samenwerking tussen de gemeente en private partijen zoals beveiligingsbedrijven ertoe leidt dat het veiligheidsgevoel van onze burgers zal vergroten.”

Pilot

Verder pleit Vereijken ervoor dat de Helmondse bevolking bij een boa of wijkagent makkelijker melding moet kunnen maken van misstanden en criminele feiten. Om dit mogelijk te maken zou er begonnen kunnen worden met een pilot. “Boa’s zijn belangrijk om de politie te ondersteunen bij wijkgerichte veiligheid en handhaving”, aldus Vereijken. We denken hierbij aan wijkgericht werken met boa’s en een betere bereikbaarheid. Een beetje vergelijkbaar zoals het vroeger ooit was bij de Stadswacht. Dat zou weer terug moeten komen.”