Ontwaken uit een winterslaap

Het vaccinatietempo is flink opgeschroefd, de besmettingsaantallen en ziekenhuisopnames nemen vlot af en de overheid kondigt (misschien wel iets te vroeg) het einde aan van de meeste coronamaatregelen. Inmiddels zitten de terrassen aan het kanaal vol en loopt er weer winkelend publiek door ons centrum. Vanwege de enorme vraag naar goederen en het tekort aan onderdelen moeten we steeds langer wachten op onze bestelde nieuwe fiets, auto, kast of keukenapparatuur. Onze jongeren lijken de gemiste feesten in korte tijd te willen inhalen en opgekropte spanningen leiden her en der tot opstootjes.

Ontwaken uit de corona-winterslaap

Het is te merken dat zowel regionaal als landelijk alle seinen voor een krachtig economisch opleving weer op groen staan. Onze eigen Brainport Eindhoven blijkt zelfs de koploper in dit onverwacht sterke herstel. Over een wereldwijde recessie wordt niet meer gesproken en ook de discussies over een grote ‘reset’ blijken inmiddels verstomd. Het lijkt wel of we vol energie plots ontwaken uit een maandenlange corona-winterslaap.

Nieuwe 'roaring twenties'?

Historici wijzen al op de parallellen met de roerige jaren twintig van de vorige eeuw, ook wel bekend als de Roaring Twenties. Toen kwam de economie na de Spaanse griep ook uit een pandemie. Economisch herstel volgde, mensen gingen massaal consumeren en er was honger naar herrie, huid en hosanna.

Post-corona economie

Wat we niet moeten onderschatten is dat na deze winterslaap in bepaalde sectoren de banen aan het verdwijnen zijn als sneeuw voor de zon. Zo geven steeds meer winkelketens aan dat ondanks de steun sluitingen niet meer te vermijden zijn. De leegstand in onze winkelstraten dreigt hierdoor alleen maar toe te gaan nemen.  Terwijl aan de andere kant bedrijven in de post-corona economie schreeuwen om mensen. Dat betekent dat wij als politiek er alles aan moeten gaan doen om een nieuw evenwicht te vinden tussen het aanbod en de vraag. Hiervoor wordt een intensieve samenwerking tussen politiek, onderwijs het maatschappelijk veld en het bedrijfsleven van nog groter belang voor de toekomst van Helmond.

Enquête

Omdat de bedrijven en ondernemers zo belangrijk zijn voor onze stad wil de gemeente graag weten wat de impact van afgelopen ‘winterslaap’ is op de Helmondse economie. Om een goed beeld te krijgen van de situatie hoopt de gemeente dat ondernemers ons willen vertellen wat de crisis voor hun onderneming heeft betekend.

Omdat onze website veel door ondernemers bezocht wordt wil ik jullie vragen om deze enquête in te vullen. De link naar de vragenlijst vindt u hier: https://www.helmond.nl/impact-van-corona-op-uw-onderneming

Met vriendelijke groeten,

Theo Manders