Een jaar wethouder

Serge van de Brug. In januari een jaar geleden stond hij aan het begin van mijn avontuur als wethouder Economie & Financiën in Helmond, waarin hij namens de VVD plaatsnam. De economie stond er goed voor en ook de vooruitzichten waren goed. Maar hoe anders werd het plotsklaps, toen nog geen twee maanden na zijn aantreden, de coronacrisis uitbrak en we in een onwerkelijke periode terecht kwamen. Een relaas over zijn eerste jaar.

“De coronacrisis heeft ons getroffen en ik moet eerlijk zeggen dat ik me de inwerkperiode als wethouder toch echt anders had voorgesteld. Tegelijkertijd heeft het ervoor gezorgd dat ik direct aan de slag kon met een enorme uitdaging. Ik kijk terug op een jaar waarin we als gemeente steeds hebben geschakeld op de nieuwe ontwikkelingen die we in de crisis tegenkwamen. De impact van de coronacrisis op onze stad is groot. De gemeente is er voor inwoners, ondernemers en
maatschappelijke organisaties en we kijken steeds opnieuw naar wat er leeft in de stad.”

Stappen zetten

Zijn functie heet voluit wethouder Economische Zaken, Innovatie en Arbeidsmarkt en behelst vele facetten. Serge van de Brug vervolgt: “Vlak voordat ik wethouder Economie &Financiën werd in Helmond heb ik me voorgenomen uit hoofde van mijn portefeuille om in nauw contact te staan met ondernemers, bedrijven te bezoeken en vooral ondernemers een luisterend oor te bieden. Mijn overtuiging is dat samenwerking de sleutel tot succes is. Alleen samen kunnen we stappen zetten en dat geldt ook voor de periode na de crisis.” De ondernemingen bezoeken werd uiteraard een stuk minder dan hij zich
had voorgenomen.

Samen
Toch sprak hij veel ondernemers die bezorgd zijn als ze naar de toekomst kijken, van ZZP-er tot groot bedrijf. De toekomst van veel ondernemers is onzeker en dat doet hen maar ook de wethouder die tot zijn aanstelling ook ondernemer was pijn. “We ondersteunen ondernemers met het ondernemersloket om zo goed mogelijk wegwijs te worden in het landschap van landelijke en lokale steunmaatregelen. Ook voor vragen over het ondernemerschap in deze crisis kunnen ondernemers terecht bij dit loket. Er wordt flink gebruik van gemaakt en wij helpen hen waar we kunnen.”
De gemeente neemt ook een rol. Recent hebben zij de huurkorting ingevoerd voor commerciële huurders van de gemeente
die in zwaar weer verkeren. “Dit is een voorbeeld van een maatregel die voortkomt uit de vragen die bij ons ondernemersloket binnenkomen. Daarnaast hebben we in Helmond een club ervaren ondernemers die collega-ondernemers in zwaar
weer ondersteunen met hun kennis en kunde in de vorm van een vertrouwelijk ondersteuningsteam.”

Centrum voor ondernemen en ontwikkelen
Recent is in Helmond een groep Helmondse ondernemers een pilot gestart om onder begeleiding een plan te maken om nieuwe business aan te boren of bestaande business te verbeteren. De wethouder is hierbij betrokken. “Binnenkort openen we een centrum voor  ondernemen en ontwikkelen waar studenten, bedrijven en  eigenlijk alle Helmonders terecht kunnen voor werk, maar ook voor advies over een opleiding of een stageplek. Deze ontwikkelingen zijn allemaal gericht op samen, samen, samen! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar alleen “samen” komen we vooruit. Ik heb het vaker gezegd en blijf het zeggen; ik sta altijd open voor een gesprek over goede ideeën en kansen voor onze stad. Mijn deur staat open, maar ik kom natuurlijk ook graag langs.”

Crisis- en herstelnota
Als wethouder van financiën is hij trots dat we met een gezond financieel beleid ervoor kunnen zorgen dat we de komende vier jaar onze stad een extra impuls kunnen geven van ruim 11 miljoen euro. “Met de Crisis- en Herstelnota proberen we de stad zoveel mogelijk te bieden wat zij nodig heeft om nog sterker uit de crisis te komen. We hebben met dit geld voorzieningen geopend, zijn regelingen gestart en hebben telkens binnen onze mogelijkheden steun verleend.”

Toekomstige ontwikkelingen
Dit virus heeft zijn weerslag op ons allemaal, maar zeker ook voor de vele ondernemers. In Helmond zien we dat de zwaarste economische klappen zichtbaar zijn bij kleine ondernemers en ZZP’ers, specifiek in de horeca, de detailhandel en de dienstverlenende sector. Ook in de bouw en bij toeleveranciers is de pijn voelbaar. “We zien daarnaast in bijna alle branches dat de inzetbaarheid van het personeel zorgen baart. Sommige bedrijfstakken zoals de detailhandel vallen stil, en sectoren zoals de zorg hebben juist een grote vraag naar personeel. Onze arbeidsmarkt is uit balans en er wacht een onzekere toe- komst voor ondernemers uit alle branches. De komende tijd werk ik samen met partners in de stad aan een economische visie tot 2030. Voor onze stad liggen er in de Brainport-regio ontegenzeggelijk grote economische kansen. Om de komende tien jaar aan de top te blijven, staat de regio voor een aantal grote opgaven rondom innovatie, bereikbaarheid, vestigings- en ondernemersklimaat en behoud van talent. Daarom werken we nu aan deze visie, zodat we snel door kunnen pakken als de coronacrisis voorbij is.”

Automotive Campus kan doorgroeien
Kortgeleden heeft wethouder Van de Brug een belangrijke eerste stap kunnen zetten naar de privatisering van de Auto- motive Campus. “Dit is kans voor Automotive Campus om door te groeien. Er zitten investeerders aan tafel die de expertise hebben om de campus (inter-)nationaal nog sterker op de kaart te zetten. De positieve energie die ik voelde in gesprek met de huidige bedrijven op de campus geeft vertrouwen dat deze plek in de toekomst voor nog meer werkgelegenheid en samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven gaat zorgen wat uiteindelijk ook weer een positief effect heeft op onze regionale economie.

Sport- en Beleefcampus
Ook een voorbeeld waar samenwerking een sleutel tot succes is, zijn de recente ontwikkelingen rondom Sport- en beleef- campus De Braak. Hij geeft toe: “Het waren pittige gesprekken met alle partners, maar uiteindelijk ligt er een plan waar niet
alleen de partners van De Braak, maar ook de gemeenteraad, de wijk en de hele stad achterstaat. Ik ben ontzettend blij dat we het komende jaar eerste stappen zetten in de bouw van de Sport- en Beleefcampus de Braak!”
Voor wat betreft de bedrijventerreinen zijn ze achter de schermen ook volop aan de slag. De ontwikkeling van Varen- schut-Noord staat op de planning en ook de afspraken voor een regionaal bedrijventerrein krijgen steeds meer vorm.

Trots

“Ik wil afsluiten met het woord te richten aan alle ondernemers van Helmond. Ik ben ongelooflijk trots op het Helmondse bedrijfsleven. Van ZZP’er tot aan het grootbedrijf, samen zijn jullie de makers van de toekomst. Ondernemen zit in de Helmondse genen. We zijn als gemeente meer dan ooit gemotiveerd om in deze crisis ondernemend Helmond te ondersteunen waar mogelijk, zodat we met elkaar deze periode doorstaan. Maar tegelijkertijd wil ik u sterkte wensen in deze onzekere periode. Alleen door samenwerking, door solidariteit naar elkaar ko- men we nu echt verder. Schouder aan schouder dus.”

Afsluitend zegt Serge van den Brug tegen ondernemend Hel- mond: ”Uit ervaring weet ik dat veel ondernemers niet snel om hulp vragen bij de overheid. Maar doe het toch, voordat het water u aan de lippen staat. Mijn (digitale) deur staat altijd
voor u open!”