VVD motie aangenomen.

De doorontwikkeling op het gebied van Automotive is in Helmond in volle gang. Er zit nog veel “in het vat” maar concreet zien onze inwoners nog maar weinig van de ontwikkelingen op de campus, laat staan dat toepassingen voldoende zichtbaar zijn in de stad. De VVD zou daarom graag willen dat de Helmonders aan den lijve gaan ondervinden dat op dit gebied ‘Helmond de slimste’ is.

Bron: afbeelding laadpunt in een lantaarnpaal.

RAI Vereniging gaf  onlangs nog aan dat Nederland zou moeten streven naar een vervijfvoudiging van het aantal oplaadpunten voor elektrische en hybride auto’s in 2020. Die toename is volgens de deze vereniging van 700 autofabrikanten- en importeurs nodig om het groeiende aantal elektrische auto’s te kunnen bijhouden én om de verkoop van die auto’s te stimuleren. RAI zelf zegt die vervijfvoudiging te bepleiten omdat uit onderzoek blijkt dat potentiële kopers van elektrische auto’s aarzelen, zolang er geen gegarandeerde laadinfrastructuur is.

Ook de VVD is ervan overtuigd dat automobilisten de komende jaren massaal overschakelen naar elektrisch rijden.  Om deze overgang te stimuleren zou het dus wenselijk zijn dat het aantal faciliteiten voor elektrische auto’s  (zoals gratis parkeren bij laadpalen in het centrum) wordt vergroot.  Daarnaast willen we ons inzetten voor een snellaadstation in onze stad. We hebben de beleidsregels uit 2011, die bij de aanvraag voor laadpalen van toepassing zijn bekeken. Naar onze mening zou deze ‘Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Helmond 2011’ aangepast moeten worden. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota is de onderstaande motie over de ‘Beleidsregels oplaadpunten elektrisch vervoer’ met ruime meerderheid aangenomen.

Theo Manders