Reactie VVD op de voorjaarsnota.

In de voorjaarsnota zien we een stabiel financieel beleid. De VVD fractie wil die lijn graag doortrekken. Uit de 1e bestuursrapportage blijkt dat er voortvarend gewerkt is aan de doorontwikkeling van een stad met ambitie. Het fundament van dit college ligt in de brede samenwerking, op culturele, sociale en economische thema’s. Daarnaast wordt er ook regionaal, provinciaal, landelijk en Europees samengewerkt om Helmond op de kaart te zetten. De kracht van deze samenwerking zien we bij de aanleg van glasvezel, de sport- en beleefcampus, de ontwikkeling van de Food Tech Campus en het project Brainport Smart District. Plannen waarbij het bedrijfsleven, onderwijs, burgers en overheid de handen ineen slaan om onze stad met beperkte middelen op een slimme manier voor te bereiden op een nog mooiere toekomst.

Stad in florerende regio

Voor een doorvertaling van onze plannen is dus een goede samenwerking binnen het stedelijk gebied en de provincie van wezenlijk belang. Het is daarom vanzelfsprekend dat het strategisch beleid van onze stad stevig verankerd wordt in de organisatie, zodat we via een sterke lobby en regionale vertegenwoordiging kunnen blijven investeren in onze fysieke ruimte en kennisinfrastructuur.

Economisch gezien heeft onze regio ‘de wind in de zeilen’. Toch is de wegenstructuur in en rond onze stad nog steeds niet op orde en ook de  retail in de binnenstad heeft het momenteel erg moeilijk. In het Centrumperspectief staan de plannen om van het centrum van Helmond in 2030 dé centrale ontmoetingsplek van de stad en de regio te maken. Een levendig centrum waar mensen graag komen om te winkelen, uit eten te gaan, een bezoekje te brengen aan de bioscoop of het theater, of te gaan stappen. De VVD denkt dat een goede bereikbaarheid van diezelfde binnenstad ook met de auto hiervoor noodzakelijk blijft. Wij zullen dan ook kritisch blijven kijken naar maatregelen die hier haaks op staan.

Hoe we willen leven en wonen

Het Centrum krijgt met het Burgemeester Geukerspark een flinke groene impuls. Maar voor een gezond leven is verduurzaming van onze samenleving op alle fronten nodig. Groen is geen keuze, groen is de norm. Om onze doelstellingen te halen is een goede communicatie met onze inwoners een vereiste! De VVD fractie hamert er nogmaals op dat de vergroening alleen kan slagen als hiervoor een breed maatschappelijk draagvlak wordt gecreëerd. Doordrammen zal alleen die partijen in de kaart spelen die de vergroening van onze samenleving juist verafschuwen.

We onderschrijven dat Helmond zich wil blijven onderscheiden als aantrekkelijke, betaalbare woonstad. Bouwen, bouwen en nog eens bouwen is het devies. Afgelopen maand heeft de Eerste Kamer ingestemd met een aanpassing van de Crisis- en herstelwet. Hiermee worden procedures versneld en de gebruiksmogelijkheden van de wet verruimd, laten we daar als gemeente optimaal gebruik van maken!

Het voornemen om de Wijk van de Toekomst samen met bestaande, maar vooral ook toekomstige bewoners te ontwikkelen steunen wij van harte. Toch bestaat er een gevaar dat juist deze wijk een ‘status aparte’ gaat innemen, laten we hiervoor waken.

Helmond moet een plek zijn én blijven waar je graag wilt wonen en werken. Met het ondersteunen van sport, cultuur en erfgoed en het bevorderen van de gezondheid kan de gemeente de sociale cohesie in de stad versterken. Iedere Euro die de stad investeert in bijvoorbeeld sport en cultuur is gewoon ook een economische euro. Onze stad wordt hierdoor ook nog eens een aantrekkelijkere vestigingsplaats voor de steeds schaarser wordende werknemers. Wat betreft de investeringen in cultuur pleit de VVD voor een hechtere samenwerking in de regio, zeker nu ook het bestuursakkoord in de Provincie nadrukkelijk stelt dat samenwerken de norm is. In de Raadsvergaderingen hebben we al eens de suggestie gedaan om met Eindhoven in gesprek te gaan over bijvoorbeeld een ‘Brainport marathon’. Graag een reactie van het college.

Hoe we voor elkaar willen zorgen
Er bestaat geen betere sociale voorziening dan het hebben van een baan. De korting op de BUIG middelen welke effect hebben op de resultaten van het werkbedrijf Senzer baart ons zorgen. De VVD vindt dat hier sprake is van een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel Senzer als de gemeenten om via een sterke lobby richting Den Haag duidelijk te maken dat de korting op de BUIG middelen niet reëel is.

Net als het college maken ook wij ons zorgen over de kosten in de jeugdzorg. Gelukkig heeft het kabinet eind mei al aangegeven de komende jaren flink wat extra middelen ter beschikking te stellen.

Onderzoeksrapporten, toekomstvisies en beleidsnota’s zijn opvallend eensgezind: er moet in de zorg veel  meer aan preventie worden gedaan. Preventie kan zorgkosten voorkomen. De VVD roept het college op om optimaal gebruik te maken van de specifieke kennis die bij diverse partijen in de stad aanwezig is. Probeer de regie te nemen en vooral niet alles zelf te doen.

Daarnaast verwachten wij veel van e-health. Door meer digitale toepassingen in de zorg, in een juiste verhouding met persoonlijk contact, zijn niet alleen aanzienlijke kostenbesparingen mogelijk maar kan te gelijk een bijdrage worden geleverd aan de kwaliteit van de zorg. De aanleg van een glasvezelnet in onze stad zou met betrekking tot deze ontwikkeling voor een aanzienlijke versnelling kunnen zorgen.

Hoe willen we werken

De Brainport agenda sluit naadloos aan op de vraagstukken voor de toekomst. Maar we zien ook nog flinke uitdagingen. Bedrijven schreeuwen om goed opgeleid personeel. We zouden als stad hieraan kunnen meewerken door een technische HBO opleiding naar Helmond  te halen. Welke acties zijn hierop ondernomen en wat zou er gedaan kunnen worden om deze wens op termijn te kunnen realiseren? Graag een reactie van het College.

De doorontwikkeling op het gebied van Automotive is in volle gang. Er zit nog veel "in het vat" maar concreet zien onze inwoners nog maar weinig van de ontwikkelingen op de campus, laat staan dat toepassingen voldoende zichtbaar zijn in de stad. De VVD zou graag willen dat de Helmonders aan den lijve gaan ondervinden dat op dit gebied ‘Helmond de slimste’ is. De automobilisten schakelen de komende jaren massaal om naar elektrisch rijden.  Om deze overgang te stimuleren zou het wenselijk zijn dat het aantal faciliteiten voor elektrische auto’s  (zoals gratis parkeren bij laadpalen in het centrum) wordt vergroot.  De VVD vindt ook dat er in Helmond een flinke uitbreiding van onze laadinfrastructuur (inclusief een snellaadstation) zou moet komen. We hebben de beleidsregels uit 2011, die bij de aanvraag voor laadpalen van toepassing zijn bekeken. Naar onze mening zou deze ‘Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Helmond 2011’ aangepast moeten worden.( Motie)

Steeds meer bedrijven zien de voordelen van vestiging in deze regio. Met het aantrekken van bedrijven ontstaan nieuwe banen voor onze inwoners. Maar deze nieuwe bedrijven komen alleen als we als gemeente ook echt iets te bieden hebben. Dat betekent dus een goede bereikbaarheid en voldoende bedrijventerreinen. Het belang van deze materie blijkt wel uit het feit dat in het provinciale bestuursakkoord een paragraaf is gewijd aan de ‘bereikbaarheid van Eindhoven, Helmond en Nuenen.

Het onderzoek om via een regionale bedrijventerrein weer ruimte te creëren voor nieuwe investeringen zien wij als een prima alternatief voor de opties uit het coalitieakkoord. Deze boodschap moet met vereende kracht worden voorgelegd aan het nieuwe Provincie bestuur.  De VVD steunt het bedrijfsleven dat snel duidelijkheid wil in een dossier waar al meer dan 10 jaar aan wordt gewerkt. Vooralsnog gaan we ervan uit dat het geduld bitter is maar dat haar vrucht zoet zal zijn.

Hoe willen we besturen

In het begin van mijn verhaal gaf ik al aan dat problemen in veel gevallen complex en grensoverschrijdend zijn. Oplossingen zijn hierdoor vaak alleen te realiseren door samenwerking. Toch willen wij het college vragen om scherp toe te zien op de dubbelingen in de samenwerkingsverbanden. Dit komt de effectiviteit van het bestuur en inzet van onze schaarse financiële middelen ten goede.

De VVD is positief over de podiumbijeenkomsten op locatie. Wij ervaren dat de inwoners, ondernemers en andere partners op deze manier beter betrokken worden bij het bestuur van onze stad.

Tot slot hopen wij dat met deze bijdrage het college voldoende richtinggevende uitspraken heeft meegekregen voor zijn begroting van 2020.

Dank aan het college en ambtenaren.

Namens de VVD fractie