Bron: afbeelding laadpunt in een lantaarnpaal.
RAI Vereniging gaf onlangs nog aan dat Nederland zou moeten streven naar een vervijfvoudiging van het aantal oplaadpunten voor elektrische en hybride auto’s in 2020. Die toename is volgens de deze vereniging van 700 autofabrikanten- en importeurs nodig om het groeiende aantal elektrische auto’s te kunnen bijhouden én om de verkoop van die auto’s te stimuleren. RAI zelf zegt die vervijfvoudiging te bepleiten omdat uit onderzoek blijkt dat potentiële kopers van elektrische auto’s aarzelen, zolang er geen gegarandeerde laadinfrastructuur is.
Ook de VVD is ervan overtuigd dat automobilisten de komende jaren
massaal overschakelen naar elektrisch rijden. Om deze overgang te
stimuleren zou het dus wenselijk zijn dat het aantal faciliteiten voor
elektrische auto’s (zoals gratis parkeren bij laadpalen in het centrum)
wordt vergroot. Daarnaast willen we ons inzetten voor een
snellaadstation in onze stad. We hebben de beleidsregels uit 2011, die
bij de aanvraag voor laadpalen van toepassing zijn bekeken. Naar onze
mening zou deze ‘Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Helmond 2011’
aangepast moeten worden. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota is
de onderstaande motie over de ‘Beleidsregels oplaadpunten elektrisch
vervoer’ met ruime meerderheid aangenomen.