Vragen aan college naar aanleiding van de mogelijke COA locatie.

De VVD fractie heeft het college vragen gesteld naar aanleiding van de informatievoorziening en het betrekken van burgers rondom een mogelijke COA locatie in de stad. Onderstaand treft u de bijdrage welke vandaag aan het college en de raad is verzonden. Uiteraard houden we u op de hoogte van de genoemde ontwikkelingen.

Schriftelijke vragen

Betreft: Bewonersinformatieavond Carolus als mogelijke locatie voor het COA

20 oktober  2015

Aan het college van Burgemeester en Wethouders van Helmond,

Onze fractie heeft kennis genomen van het feit dat er op maandagavond 19 oktober 2015 een informatieavond is gegeven aangaande het voormalig Carolus-pand als mogelijke locatie voor vluchtelingenopvang.

Van diverse zijden hebben wij informatie ontvangen waarover wij een aantal vragen hebben:

1.    Wij hebben vernomen dat een aantal omwonenden zijn uitgenodigd voor de informatieavond. Ons is ter ore gekomen dat dit een selectieve keuze is geweest daar niet alle omwonenden een uitnodiging hebben mogen ontvangen. Klopt dit en zo ja waarom is voor deze opzet gekozen, en zo nee hoe kan het dan zijn dat een aantal omwonenden niet gehoord zijn.

2.    Ons is ter ore gekomen dat een aantal raadsleden aanwezig was. Voor zover wij weten heeft de Gemeenteraad geen uitnodiging gekregen voor deze avond. Kunt u uitleggen waarom wel pers en een select aantal raadsleden aanwezig waren?

3.    De VVD heeft tijdens het debat op 29 september 2015 aangedrongen op een reactieve houding met betrekking tot het beschikbaar stellen van een mogelijke locatie richting het COA. Kunt u ons uitleggen waarom nu tot een pro-actieve actie is overgegaan om een mogelijke locatie aan te bieden? Het komt ons over dat u de ogenschijnlijke meerderheid m.b.t. het vluchtelingenprobleem in de diverse fracties hiervoor heeft gebruikt omdat er geen vraag van het COA voorlag. Bent u het met ons eens dat u zonder raadsbesluit hier actief en voortvarend mee aan  het werk bent gegaan?

Als dit de nieuwe transparante methode is om alle burgers van de stad bij belangrijke items te betrekken dan stellen wij daar ernstige vraagtekens bij. Als u hier bevestigend op antwoordt dan lijkt ons de tijd rijp om daar een uitvoerig debat over aan te vragen.  De afgelopen jaren hebben bewezen dat dit niet de juiste manier van communiceren is.

Met vriendelijke groet,

Namens De VVD fractie.

C.H.M van der Burgt

Fractievoorzitter VVD Helmond.

======================================================

Antwoord college van burgemeester en wethouders:

Naar aanleiding van uw bovengenoemde brief, delen wij u het volgende mede.

1. Hier is inderdaad bewust voor gekozen. Het betreft een groep direct aanwonenden die wij wilden informeren over deze verkennende stap die het college heeft gezet.

2. Direct omwonenden en de wijkraad hebben net voor het weekend een persoonlijke uitnodiging ontvangen om met ons in gesprek te gaan omdat in dit dossier het college had besloten om een volgende verkennende stap te zetten. De keuze om alleen de direct omwonenden uit te nodigen is omdat het die groep direct raakt, zeker in dit stadium. Omwonenden hebben zelf – buiten medeweten om van het college - politici benaderd en enkele zijn mee gekomen. Wij vinden dit vervelend voor raadsleden die daardoor niet aanwezig konden zijn. Omdat het ED ook op de hoogte was van deze bijeenkomst hebben wij gemeend dit toe te staan.

Het was in die zin geen besloten bijeenkomst, wij hebben dat ook nooit zo gecommuniceerd. Mocht er in de toekomst een soortgelijke informatiebijeenkomst voor bewoners worden georganiseerd dan zullen wij u hiervoor uitnodigen.

3. In de raadsinformatiebrief die u afgelopen maandag ontving is daarover het volgende gemeld: “De afgelopen weken zijn de oproepen vanuit het Rijk aan gemeenten om intensief te zoeken naar mogelijke crisis/noodopvang toegenomen. COA heeft ons toegelicht, dat zij geen concrete vraag aan individuele gemeenten stellen. Zij zijn een uitvoeringsorganisatie, die actie onderneemt op verzoek van Ministerie en/of gemeenten”.

Om überhaupt tot een afgewogen besluit inzake de opvang van vluchtelingen in een locatie als de voormalige Carolusschool te kunnen komen, is een schouw noodzakelijk. Wij meenden er dan ook goed aan te doen om het COA deze opdracht te geven. Dat laat onverlet dat er op geen enkele wijze een besluit is genomen over de inrichting van een mogelijke locatie dan wel het vervolgproces.

Wij hopen u hiermede voldoende te hebben geantwoord.

Burgemeester en wethouders van Helmond

de burgemeester de secretaris

mevr. P.J.M.G. Blanksma – van den Heuvel mr. drs. A.P.M. ter Voert

======================================================

Vragenhalfuur  Raadsvergadering 03-11-2015

Onderwerp: Vragen van de VVD fractie  naar aanleiding van de antwoorden over de Bewonersinformatieavond Carolus als mogelijke locatie COA.

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Helmond,

Voorzitter, de VVD fractie zou graag duidelijkheid willen over de
beantwoording van vraag 2, zoals wij die kregen op 22 oktober j.l. waarin staat dat het geen besloten bijeenkomst was.

1.Hoe is het mogelijk dat er pers (De Weblog) is geweerd bij deze bijeenkomst?

2.Waarom is die informatie niet met ons gedeeld?

3.Zijn er nog anderen geweigerd?

4.Het betreft  hier een gevoelig maatschappelijk onderwerp, de vraag is: Hoe gaat u vanaf nu de stad erbij betrekken?

Met vriendelijke groet,

Namens de VVD fractie