Vluchtelingenopvang

Onlangs heeft het college de raadpartijen gevraagd hun mening te geven en de dialoog met elkaar aan te gaan inzake het onderwerp "vluchtelingen". Onderstaand treft u de bijdrage aan van de Helmondse VVD.

Voorzitter,
De berichten over mensen die verdrinken in de Middellandse Zee of stikken in vrachtwagens, bezorgen ons allemaal koude rillingen. De schokkende beelden raken ons diep. Natuurlijk wil iedereen helpen. Wij ook. Wij willen dat elke vluchteling een veilige plek vindt. Maar dat hoeft niet in Europa te zijn.

Massale immigratie vraagt namelijk te veel van onze samenleving. Het zorgt voor problemen in onze wijken, op onze scholen en op onze arbeidsmarkt. Dat willen wij ons land niet aandoen. Daarom willen wij geen asiel meer aanbieden in Europa. Zo kunnen we zelf bepalen wie we uitnodigen om hierheen te komen.

Wij vinden het beter om alle andere vluchtelingen op te vangen in hun eigen regio. In landen dicht bij het huis dat ze door een vreselijke oorlog zo plotseling moesten verlaten. Wij willen dat mensen daar veilig zijn. Dat er goed eten is en schoon drinkwater. Dat zieken er medicijnen krijgen en kinderen onderwijs.

Wij willen er geld in steken om dat voor elkaar te krijgen. Geld dat we nu nog uitgeven aan de opvang van een kleine, rijke groep in Europa. Zo kunnen we veel meer mensen helpen. En zo voorkomen we dat mensen hun leven wagen in de gammele bootjes van meedogenloze mensensmokkelaars.

En tenslotte als het nu echt gaat om de dialoog met de stad dan is dit  nu echt zo’n onderwerp voor beginspraak met de intentie om werkelijk de kloof tussen bevolking en politiek te dichten. Nu echt uw oor te luisteren  leggen bij de bevolking is noodzakelijk.

Gezien het voorstaande zal de VVD zich reactief opstellen en elk eventueel verzoek van het COA te zijner tijd op zijn meritus  beoordelen.

Cor van der Burgt

Fractievoorzitter VVD  Helmond.

Lees ook het interview met Malik Azmani: ‘Waarom zou een vluchteling de halve wereld moeten oversteken voor een veilige haven?’