Helmond, kwetsbare stad tussen servet en tafellaken

Dat was de titel van een 2 pagina’s beslaand artikel in het Eindhoven Dagblad van zaterdag 19 september. Dit artikel ging over een monitor die was gehouden inzake duurzaamheid van alle gemeenten in Nederland op gebied van het sociale domein, economie en ecologie. Helmond stond daarbij op de 358e plaats en vormde met de andere Peelgemeenten Deurne en Asten de achterhoede. Op ecologisch gebied scoort Helmond helemaal niet zo slecht maar op gebied van economie en het sociale domein valt er nog heel wat te verbeteren.

Dat was de titel van een 2 pagina’s beslaand artikel in het Eindhoven Dagblad van zaterdag 19 september. Dit artikel ging over een monitor die was gehouden inzake duurzaamheid van alle gemeenten in Nederland op gebied van het sociale domein, economie en ecologie. Helmond stond daarbij op de 358e plaats en vormde met de andere Peelgemeenten Deurne en Asten de achterhoede. Op ecologisch gebied scoort Helmond helemaal niet zo slecht maar op gebied van economie en het sociale domein valt er nog heel wat te verbeteren.  

Zoals bekend is Helmond een oude industriestad en kampt het daarom met veel vervuiling in de grond en met verouderde industrieterreinen. Ook de beroepsbevolking is daardoor van oudsher laagopgeleid met alle gevolgen van dien. Ook het percentage laaggeletterdheid is in Helmond daardoor hoger dan elders. Al tientallen jaren pleit de VVD daarom in Helmond voor verbetering en vernieuwing van de industrieterreinen. Het bouwen van wijken als Dierdonk en Brandevoort is een andere modus om het aantal hoogopgeleide mensen naar Helmond te trekken. Daarin is men goed geslaagd, wat niet wegneemt dat veel van die inwoners buiten Helmond werken. Daarom is het zo belangrijk dat Helmond gekozen heeft voor Automotive en Food, daarmee wordt Helmond niet alleen op de kaart gezet maar maakt het ook mogelijk om studenten naar Helmond te trekken om op die manier een betere opbouw van de bevolking te krijgen en er ook economische kansen ontstaan op gebied van vrijetijdsbesteding.  In dat kader valt het op dat ook het ED spreekt van een gemiste kans om de Ruit om Helmond en Eindhoven te schrappen . Immers, bedrijven gaan zich alleen daar vestigen waar een goede bereikbaarheid aanwezig is. Niet alleen Helmond maar de hele Peelregio smeekt daar al jaren om. De VVD heeft niet alleen door haar onafgebroken aanwezigheid in het college van Helmond en de coalitie sinds 1994 daaraan flink bijgedragen maar heeft altijd ook altijd voor een integrale aanpak gewedijverd op gebied van Wonen, Werken en Wegen.  Smart Mobility en E-bikes zijn geen oplossing maar zijn slechts een hulpmiddel daarbij al ware het maar dat op gebied van internationale wetgeving en juridische aspecten daar nog heel wat moet gebeuren. Denk daarbij aan zelfsturende auto’s die zich vermengen met het normale verkeer zoals traditionele auto’s, fietsers, scooters en motoren. En zoals iedereen weet kan de leeftijd van een auto tientallen jaren bedragen. Aangezien ik zelf al meer dan 35 jaar werkzaam ben in de automotive, weet ik enigszins waarover ik praat.


Joan Damen

Raadslid VVD

joandamen@vvdhelmond.nl